روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

ناوگان قدیمی حمل نفت روسیه جوان‌تر می‌شود

ناوگان نفتکش روسیه که از زمان اعمال تحریم‌ها از کشتی‌های قدیمی فرسوده برخوردار بود با پیوستن کشتی‌های جدید به ناوگان جوان تبدیل شد. در حال حاضر میانگین سنی کشتی‌ها نسبت به اکتبر ۲۰۲۲ به ۱۵ سال کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۶۳۳۸

ناوگان قدیمی حمل نفت روسیه جوان‌تر می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: در پی حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی صد‌ها نفتکش فرسوده توسط گروهی از تاجران، دلالان، واسطه‌ها و اجاره کنندگان وارد حمل‌و‌نقل نفت روسیه شدند که روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شد. اما به مرور زمان بر‌اساس داده‌های دریافتی مؤسسه VesselsValue Ltd کشتی‌های جوان جدید توسط روسیه و شرکت‌هایی که به صورت پیمانکار با این کشور همکاری می‌کنند وارد ناوگان حمل نفت روسیه شده است.  

بر‌اساس این گزارش در تبدیل کشتی‌های قدیمی روسیه به کشتی‌های جدید چین و هند نقش مؤثری دارند.  

«ربکا گالانوپولوس جونز» تحلیلگر ارشد در مؤسسه VesselsValue در این زمینه  یاد‌آور شد: استفاده از کشتی‌های قدیمی به منظور حمل نفت روسیه تحلیلگران و کارشناسان و فعالان بازار نفت را نگران کرده بود، اما با الحاق کشتی‌های جدید‌تر این نگرانی برطرف شد به گونه‌ای که میانگین سنی ناوگان حمل‌و‌نقل روسیه در حال حاضر  به کمتر از ۱۵ سال رسیده است. در حالیکه پیش از این اکثر کشتی‌ها بالای ۲۰ سال عمر داشتند.  

در ادامه این گزارش آمده است تصمیم روسیه و شرکای نفتی این کشور نسبت به  جوان‌سازی ناوگان نفتی از زمانی شروع شد که چین و هند از اوایل سال جاری ورود کشتی‌های بالای ۲۵ سال را به بنادر خود ممنوع کردند.

«آنوپ سینگ» رئیس تحقیقات کشتیرانی جهانی در Oil Brokerage Ltd نیز در این زمینه گفت: با توجه به اینکه روسیه توانست به خوبی تحریم‌ها را دور بزند به همین جهت اپراتورها، مالکان کشتی‌ها و تاجران نفتی ترجیح دادند با جوان سازی کشتی‌ها راحت‌تر عمل کرده و از این تجارت سود ببرند و در حال حاضر بر روی کشتی‌های جوان‌تر سرمایه گذاری می‌کنند.

این گزارش حاکی است بر‌اساس تحقیقات انجام شده توسط Clarkson Research Services Ltd  برخی از دلالان کشتی به علت سود‌آور بودن نفت روسیه همچنان از نفتکش‌های عمر بالاتر استفاده می‌کنند؛ اما پیش‌بینی می‌شود به مرور نسبت به کاهش سن کشتی‌ها اقدامات لازم را به عمل آورند. زیرا وقتی قادر نباشند به  بنادر چین و هند سفر کرده و در صورت اعزام به این بنادر ممکن است مدت‌ها در لنگرگاه پهلو بگیرند و حتی نفت آن‌ها تخلیه نشود، به همین جهت ترجیح می‌دهند از کشتی‌های با سنین پایین‌تر استفاده کنند.

کلارکسون در ادامه به درآمد مالکان و  اپراتور‌های نفتکش‌ها اشاره کرده و می‌نویسد حمل نفت روسیه آن هم با تخفیف، درآمد کلانی را نصیب خریداران و حمل کنندگان نفت این کشور می‌کند، زیرا در حال حاضر نرخ روزانه حمل نفت کمتر از ۱۰۰ هزار دلار نیست که این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی به طور متوسط ۲۳۰۰۰ دلار بود.  

«هالور الفسن» دلال کشتی مؤسسه  Fearnleys Shipbrokers UK Ltd در این ارتباط گفت: به کارگیری کشتی‌های جدیدتر عرضه مطمئن نفت را در کشور‌های تحریم شده میسّر می‌کند به همین جهت گرایش به سمت  استفاده از کشتی‌های جدید روز به روز بیشتر می‌شود. در واقع روسیه با  دور زدن تحریم‌ها توانست  ناوگان فرسوده و قدیمی را به یک ناوگان جوان تبدیل کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار