به گزارش مانا کامبیز میرکریمی با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان صادرات ایران به روسیه معادل ۷۶۰ میلیون دلار بود، اظهار داشت: پیش بینی میشود میزان صادرات ایران به روسیه در سال ۱۴۰۲ به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد که نیازمند برنامهریزی مناسب به منظور عدم تشکیل صف صادرات پشت گمرک هستیم، چراکه در حال حاضر پشت گمرک ایران به آذربایجان و نیز پشت گمرک آذربایجان به روسیه صف تشکیل شده است.
چابهار مسیر کاهش انتقال هزینه نهایی صادرات و ترانزیت از ایران به روسیه
وی با تاکید بر اینکه بهترین مسیر برای صادرات و ترانزیت کالا به روسیه دریای خزر و بندر چابهار است، عنوان کرد: انتقال کالا از دریای خزر به روسیه هزینه نهایی را کاهش میدهد و در عین حال بندر چابهار یک فرصت بزرگ در کریدور شمال-جنوب به شمار میرود که باید به بهترین شکل از این دو ظرفیت برای انتقال کالا به روسیه استفاده کرد.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه دریای خزر فرصت اقتصادی بینظیری برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه دریایی به ویژه تامین شناور است، گفت: ۱۵ فروند شناور به دریای خزر اضافه شده اما این میزان کافی نیست و بخش خصوصی باید از این فرصت اقتصادی استفاده کند.
کمبود شناورهای یخچالی با توجه به فسادپذیر بودن کالا
میرکریمی با بیان اینکه نیازمند ایجاد جذابیتهای اقتصادی برای بخش خصوصی به منظور فعالیت اقتصادی به ویژه در حوزه حملونقل دریایی در کریدور شمال-جنوب هستیم، اظهار داشت: علاوه بر این باید بدانیم که با توجه به فسادپذیر بودن کالاهای صادراتی ایران به روسیه در بخش کانتینرهای یخچالی با کمبود مواجهیم که باید این کمبود مرتفع شود.
هشدار تغییر انتقال مسیر کالا
وی افزود: همچنین اگر نتوانیم به خوبی از ظرفیت بندر چابهار استفاده کنیم، مسیر انتقال کالا به سمت بندر گوادر پاکستان و فاو عراق تغییر میکند.
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با تاکید بر اینکه جهش ترانزیتی و صادراتی نیازمند ایجاد زیرساختهای مناسب در حوزه حملونقل و لجستیک است، گفت: اگر ظرفیتها و امکانات مورد نیاز تامین شود، سرمایهگذاری بخش خصوصی مقرون به صرفه خواهد بود چرا که بازار روسیه برای اقتصاد ایران بکر است.
ضرورت معرفی ظرفیتهای اقتصادی ایران و روسیه به تجار
میرکریمی با بیان اینکه باید ظرفیتهای اقتصادی ایران و روسیه به تجار و بخش خصوصی بیش از پیش شناسانده و معرفی شوند، گفت: خوشبختانه در یکسال گذشته برخی مشکلات تجاری بین ایران و روسیه مرتفع شده است اما اگر هدف نهایی افزایش میزان صادرات و ترانزیت غیرنفتی به روسیه است باید در حوزه حملونقل دریایی با ظرفیت بیشتری پیش برویم و بتوانیم از بازار روسیه حداکثر استفاده را داشته باشیم.