۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸

علل انصراف اپراتور‌های بزرگ کانتینری برای افزایش نرخ عمومی حمل کانتینر

برخی اپراتور‌های خطوط کشتیرانی کانتینری در‌صدد بودند تا از اول ژوئن ۲۰۲۳ میلادی نسبت به افزایش نرخ عمومی اقدام کنند، اما کاهش شاخص‌ها و نرخ‌های حمل کانتینر، مازاد ظرفیت در برخی خطوط از یک سو و خالی بودن برخی از کشتی‌ها در خطوط دیگر  مانع از این تصمیم شد. آنها تنها راه عبور از مشکلات فعلی را افزایش نرخ‌های عمومی می‌دانند اما از آن جایی‌که امیدی به بازگشت حمل‌و‌نقل کانتینری به شرایط  گذشته وجود ندارد، این تصمیم آنها ناکام ماند.  
کد خبر: ۹۶۰۱۰

علل انصراف اپراتور‌های بزرگ کانتینری برای افزایش نرخ عمومی حمل کانتینر

به گزارش گروه بین‌الملل مانا سایت container-news گزارش داد: شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری شانگهای (SCFI) در ماه گذشته میلادی ۶ درصد با کاهش مواجه شد و دستاورد‌های مربوط به ماه آوریل را  کمرنگ ساخت و در ماه می‌نیز با کاهش شاخص‌ها  نتوانست در حد و  اندازه دلخواه اپراتور‌های کانتینری ظاهر شوند. در این میان افزایش نرخ‌های عمومی توسط برخی اپراتور‌ها نیز نتوانست از ریزش نرخ ها‌ی حمل کانتینر جلوگیری کند.

 بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط تحلیلگران کانتینر نیوز، پیش از این تلاش‌هایی از سوی اپراتور‌های بزرگ برای افزایش نرخ عمومی صورت گرفته  و در مسیر‌های هند به آمریکا نرخ‌ها  بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ در حالی این نرخ‌ها افزایش یافت که پس از آن با کاهش نرخ حمل کانتینر از هند به آمریکا روبه‌رو بودیم.

در این میان اپراتور‌های بزرگ مانند MSC، CMA CGM و Hapag-Lloyd از اول ماه می‌نسبت به افزایش نرخ حمل عمومی اقدام کردند، اما نتایج حاصله  نشان می‌دهد موفقیت تا این تاریخ به شدت جزئی و اندک بوده است.  

براساس تجزیه تحلیل تحلیلگران container-news؛ پس از افزایش نرخ عمومی توسط برخی اپراتور‌ها نر‌خ‌های رزرو در مسیر روتردام به هند از ۱۰۵۰ دلار به ۹۵۰ دلار رسید‌ه  و همچنین نرخ حمل‌و‌نقل از مدیترانه غربی (جنوا) به هند که ماه آوریل ۱۰۰۶ دلار بود به ۹۵۰ دلار کاهش یافته است.

در این راستا بر اساس گزارش مؤسسه Linerlytica که اخیراً منتشر شده خطوط اصلی کشتیرانی نسبت به افزایش ظرفیت در خطوط آسیا و اروپا ادامه می‌دهند؛ اما تلاش آنان با موفقیت همراه  نیست، زیرا ظرفیت در Transpacific کاهش یافته و  افراد تازه وارد به این بازار به جای آنکه پیشروی کنند، عقب‌نشینی می‌کنند.

در گزارش Linerlytica آمده است: ۱۲ شرکت بزرگ حمل‌و‌نقل اقیانوسی از ژانویه ۲۰۲۲ میلادی تا‌کنون که نرخ حمل‌و‌نقل در مراحل اوج خود قرار داشت نسبت به افزایش ظرفیت ۵ درصدی اقدام کردند، اما همه این تلاش‌ها کمتر نتیجه بخش بوده و نتوانست در افزایش نرخ‌ها مؤثر باشد.

در حال حاضر قیمت‌ها به هیچ عنوان قابل پذیرش اپراتور‌ها نیست، زیرا در مسیر آسیا و اروپا نرخ حمل کانتینر به طور متوسط به ۸۶۹ دلار رسیده و به همین جهت برخی از خطوط کانتینری تصمیم دارند نرخ‌ها را به بیش از ۱۸۰۰ دلار در مسیر سواحل غربی آسیا به آمریکا برسانند، اما به علت وجود موانع متعدد از جمله با توجه به اینکه عرضه بیش از تقاضا است، ممکن است این فرآیند مسکوت بماند. با این حال بسیاری از اپراتور‌ها بر موضوع افزایش نرخ‌های عمومی  حمل کانتینر پافشاری می‌کنند.

استدلال دیگری که تحلیلگران مؤسسه Linerlytica بر آن استناد می‌کنند این است که تصمیم‌های مربوط به افزایش نرخ عمومی باید یک ماه زودتر از موعد مقرر اعلام و مورد تصویب جمعی اپراتور‌ها و مراجع مربوطه قرار گیرد؛ اما با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان ماه می‌و آغاز ماه ژوئن باقی نمانده به همین جهت ممکن است این تصمیم به ماه‌های بعد موکول شود.

موضوع دیگر اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط مؤسسه Linerlytica ظرفیت خطوط کشتیرانی در مسیر‌های آسیا، اروپا با اعزام تعداد زیادی از کشتی‌ها به حد اشباع  رسیده و اتحاد 2M نیز تصمیم دارد از اول ژوئن نسبت به افزایش ظرفیت  مجدد اقدام کند؛ اما از آن جایی‌که ظرفیت برخی کشتی‌ها در حال حاضر خالی است و از سوی دیگر ورود کشتی‌های جدید ظرفیت‌های جدید ایجاد می‌کنند به همین جهت نگاه کارشناسان به موضوع بازار حمل کانتینر حاکی از افزایش نیافتن نرخ‌های عمومی است.

تحلیلگران کانتینر نیوز نتیجه‌گیری می‌کنند با شرایط فعلی حاکم بر بازار افزایش نرخ‌های عمومی نمی‌تواند رونق دوران گذشته را به  حمل‌ونقل کانتینری بازگرداند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار