۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱

وضعیت ذخایر کیلکای خزر پس از ۲۰ سال تثبیت شد

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، گفت: پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از ورود مهاجم شانه دار و از بین رفتن ذخایر کیلکا، به دنبال سیاست‌های مدیریت محور سازمان شیلات ایران موفق شدیم شرایط پایداری از ذخایر کیلکاماهیان دریای خزر داشته باشیم.
کد خبر: ۹۶۰۰۱

وضعیت ذخایر کیلکای خزر پس از ۲۰ سال تثبیت شد

 

رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه‌دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، این گونه شانه‌دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران افزود: پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از ورود مهاجم شانه دار و از بین رفتن ذخایر کیلکا، به دنبال سیاست‌های مدیریت محور سازمان شیلات ایران، موفق شدیم شرایط پایداری از ذخایر کیلکاماهیان دریای خزر داشته باشیم.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: ایجاد شرایط پایدار برای ذخایر کیلکا باعث شده که هم اکنون صیادی این گونه آبزی از صرفه اقتصادی برای صیادان برخوردار شود.

وی گفت: در راستای افزایش صرفه اقتصادی صید کیلکا، رویکرد سازمان شیلات ایران این است که سهم مصرف انسانی این گونه ماهیان را با توجه به ارزش غذایی بالا و پروتئین مناسب، افزایش دهیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تأکید کرد: افزایش مصرف انسانی کیلکا باعث ارتقای ارزش افزوده این محصول شیلاتی و در نهایت رونق بیش از پیش کیلکاگیران دریای خزر خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، کیلکا‌ماهیان از آبزیان ارزشمند و با ارزش غذایی و پروتئینی بالا در دریای خزر هستند که هم مورد مصرف تغذیه‌ای است و هم قابلیت استفاده در صنایع تولید پودر ماهی را دارد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بیان داشت: بیش از ۹۰ درصد کیلکای صید شده در دریای خزر متاسفانه به مصرف پودر ماهی می‌رسد.

وی بیان داشت: از آنجا که کیلکا‌ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار