به گزارش گروه بینالملل مانا، این کشتی که Three Gorges Hydrogen Boat 1 (کشتی کوچک هیدروژنی «سه درّه» شماره یک) نام دارد، در منطقه داخلی اطراف سد «سه درّه» متعاقب بزرگترین کشتی الکتریکی چین که سال گذشته نیز برای عملیات در همان منطقه به عنوان یک کشتی نمایشی به آب انداخته شد، فعالیت خواهد کرد.
ساخت این شناور هیدروژنی در ۱۷ می ۲۰۲۲ آغاز شد. این طرح توسط مؤسسه طراحی کشتی ووهان چانگجیانگ که بر اساس استانداردهای بینالمللی فعالیت میکند، توسعه یافته است.
این کشتی توسط مؤسسه رده بندی چین (China Classification Society) که به اختصار (CCS) نامیده میشود، طبقه بندی شده و توسط شرکت کشتیسازی جیانگ لانگ ساخته شده است که در گوانگدونگ به آب انداخته شد.
طول این کشتی ۱۶۴ متر و عرض آن نیز ۳۳ متر است. این شناور کاتاماران از فولاد با روبنای آلومینیومی ساخته شده است.
نیروی این شناور توسط یک پیل سوختی هیدروژنی ۵۰۰ کیلوواتی تأمین میشود که با سیستم باتری لیتیومی ۱۸۰۰ کیلووات ساعتی کار میکند. سرعت این کشتی ۱۷ مایل در ساعت و حداکثر برد عملیاتی آن نیز ۱۲۴ مایل گزارش شده است. رسانههای چینی آن را بزرگترین کشتی هیدروژنی جهان مینامند که تا به امروز تکمیل شده است. آنها علاوه بر عملکردهای بدون آلایندگی، سطح آلودگیهای صوتی را در حین کار کاهش میدهند.
این کشتی توسط شرکت برق یانگ تسه چین اداره خواهد شد. بر اساس گزارش گلوبال تایمز، این شناور در ابتدا برای حملونقل و همچنین برای گشتزنی و بازرسی در آبهای بین سد «سه درّه» و «سد گژوبا» استفاده خواهد شد.
مؤسسه رده بندی چین امیدوار است که دادههای مهمی را ارائه دهد که به توسعه بیشتر پیلهای سوختی هیدروژنی کمک کند.
گزارشها حاکی از آن است که بازار پیل سوختی در چین به سرعت در حال رشد است و میتواند در چند سال آینده به ۱.۴۵ میلیارد دلار برسد.
به گزارش مؤسسه ردهبندی چین، گروه «Three Gorges» برای حمایت از عملیات کشتی و توسعه نیروی محرکه هیدروژنی برای شناورهای داخلی، در حال سرمایهگذاری در ساخت ایستگاههای ذخیرهسازی هیدروژنی ساحلی است.
همچنین در آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی، گروه «Three Gorges» بزرگترین کشتی کروز رودخانهای جهان را که با انرژی باتری کار میکرد تحویل گرفت.
بر اساس این گزارش پس از آزمایش، این شناور برای گشتزنی در رودخانه یانگ تسه در مرکز چین مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این گروه همچنین شبکهای از ایستگاههای شارژ الکتریکی را در امتداد رودخانه ساخت تا از رشد عملیات شناورهای باتریدار در امتداد آبراههای داخلی چین حمایت کند.