۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹

کارون خروشید/ سطح آب ۶ متر بالا آمد

بارندگی‌های شدید چند روز اخیر در مناطق بالادست، کارون را پُر آب و لبریز کرد و دوستداران محیط زیست را برای احیاء دوباره این پهنه آبی کشور امیدوار نمود.
کد خبر: ۹۵۵۱۱

کارون خروشید/ سطح آب ۶ متر بالا آمد

به گزارش خبرنگار مانا، با بارش‌های اخیر سطح آب رودخانه کارون ۶ متر بالا آمد و بسیاری از جزیره‌های کوچک داخل کارون به زیرِآب رفت.

بالا آمدن آب در دو سوی کارون به همراه فرود هزاران پرنده مهاجر صحنه‌های زیبایی را خلق کرده است.

کارون در دو سال اخیر که با خشکسالی شدید همراه بود با تنش‌های زیست محیطی زیادی رو‌به‌رو بوده به گونه‌ای که آب این رودخانه در روز‌های واپسین تابستان گذشته به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده بود.

همزمان با افزایش دبی رودخانه کارون که در مقطع اهواز به ۲۲۰۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است، شوری آب به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است و بخش مهمی از آب کارون به سمت تالاب شادگان هدایت شده است تا این تالاب نفش تازه‌ای بکشد.

هواشناسی خوزستان از عموم شهروندان و گردشگران خواسته از حریم رودخانه کارون فاصله بگیرند، چون احتمال طغیان آن وجود دارد.

هم اکنون بخشی از فضای سبز دو‌سوی کارون به علت بالا آمدن آب، دچار آبگرفتگی شده است.

کارون به مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان است به گونه‌ای که زندگی و معیشت بیش از دو میلیون نفر از مردم استان به کارون گره خورده است وهرگونه تغییری در وضعیت زیست محیطی و دبی آب بر زندگی مردم اثر منفی می‌گذارد.

در سال‌های اخیر با کاهش آب کارون، شوری آب و آلودگی آن افزایش یافت و روند رسوب گذاری آن سرعت بیشتری به خود گرفته است.

کارون که از زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد، پس از عبور از مناطق مرکزی خوزستان، در خرمشهر به اروندرود می‌ریزد و سپس راهی خلیج فارس می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار