۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

ضرورت اقدام جدی برای ایجاد بندر شهر‌های شیلاتی در سواحل کشور

مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با تاکید بر ضرورت ایجاد هر‌چه سریعتر بندر شهر‌های شیلاتی گفت: تحقق ایده شکل‌گیری شهر‌های مولد شیلاتی به اتخاذ رویکرد نوآورانه و عزم ملی همه دستگاه‌های ذی‌ربط نیاز دارد.
کد خبر: ۹۵۴۱۵

ضرورت اقدام جدی برای ایجاد بندر شهر‌های شیلاتی در سواحل کشور

الیاس واحدی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: ایجاد زیربخش شیلات برای ارتقای بهره‌وری، افزون بر نو‌آوری در روش‌های ماهیگیری و آبزی پروری نیاز به رویکرد‌های نوآورانه در مدیریت زیرساخت‌های شیلاتی هم دارد که تحقق ایده ایجاد یا کمک به شکل‌گیری شهر‌های مولد شیلاتی موسوم به بندرشهر‌های شیلاتی، گام مهمی در این راستا به شمار می‌رود.

مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، ادامه داد: این زیرساخت‌های بندری که قرار است با تجمیع تمام فعالیت‌ای شیلاتی اعم از صید و آبزی پروری و کسب و کار‌های غیرشیلاتی سازگار با محیط زیست و سواحل به مکان‌های جذب سرمایه، ایجاد اشتغال، تثبیت و افزایش جمعیت در سواحل، تولید آبزیان و شکل گیری درست زنجیره‌های تأمین و ارزش تبدیل شوند، علاوه بر اقدامات سازمان شیلات ایران و جامعه شیلاتی کشور نیاز اساسی به اقدامات تسهیل‌گر و حمایتی سایر سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط دارند.

به گفته وی، در شرایط کنونی بنادر مستعد شیلاتی برای تبدیل شدن به بندر شهر مانند بریس، تنگ و زرآباد در سواحل بکر سیستان و بلوچستان، بنادر گوگسر، باسعیدو و جواد‌الائمه در هرمزگان و کیاشهر و امیرآباد در استان ها‌ی گیلان و مازندران به دلیل نیاز به فعالیت‌های عمرانی در آستانه تبدیل شدن به شهر‌های مولدی شیلاتی ایده‌آل ما منتظر نگه داشته شده‌اند و این امر در درجه اول از نبود اعتبار مصوب کافی و عدم تخصیص به موقع و کافی اعتبارات ناچیز مصوب ناشی می‌شود.

واحدی تصریح کرد: همچنین سخت گیری برخی دستگاه‌های متولی در دادن مجوز‌هایی مانند مجوز لایروبی، استحصال زمین در حوضچه‌های اختصاصی بنادر شیلاتی و ... باعث شده است که بنادر صیادی قدیمی که زمانی مکان‌های پر‌رونق صید و صیادی بودند تعطیل شوند یا کارایی کمتری داشته باشند که در صورت ادامه چنین شرایطی تحقق ایده بندر شهر شیلاتی ممکن نخواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، برای اینکه این زیرساخت‌ها به مراکز جذب سرمایه بخش‌های غیردولتی تبدیل شوند نیاز به اقدامات عمرانی دولت در سازه‌های دریایی مانند احداث موج شکن، اسکله، لایروبی، آماده‌سازی فضای پسکرانه‌ای بندر و برخورداری از امکانات زیربنایی مانند برق، آب، جاده و امکانات ارتباطی مانند تلفن اینترنت دارند که این کار در شرایط فعلی از عهده دولت به تنهایی خارج است.

مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: در صورت ایجاد این زیرساختها، سایر ساخت و ساز‌ها در پسکرانه بندر و نیز سرمایه گذاری برای تولید آبزیان و تکمیل زنجیره تامین و ارزش توسط بخش‌های غیر‌دولتی فراتر از انتظار به پیش خواهد رفت.

واحدی با اشاره به اینکه وجود اراضی مورد نیاز در پسکرانه بندر شهر‌های شیلاتی نیز از لازمه‌های اساسی موفقیت ایده شکل دهی بندر شهر‌های شیلاتی است، تصریح کرد: متاسفانه در برخی بنادر و مناطق شیلاتی مستعد برای تبدیل شدن به شهر‌های مولد با مشکل تصرف اراضی محدوده بنادر توسط برخی دستگاه‌های اجرایی مواجه هستیم در حالی که مناسب‌ترین کاربری برای این اراضی کاربری شیلاتی است.

مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، بیان داشت: تحقق ایده شکل گیری شهر‌های مولد شیلاتی به اتخاذ رویکرد نوآورانه و عزم ملی همه دستگاه‌های ذی ربط نیاز دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار