به گزارش مانا رئیس جمهور روسیه ضمن بیان این مطلب گفت: این امر مسیرهای جدیدی را برای همکاری تجاری با هند، ایران، پاکستان و کشورهای خاورمیانه باز خواهد کرد و ما توسعه این کریدور را ادامه میدهیم.
کاهش سطح آب دریای خزر، عدم لایروبی به موقع، یخ زدگی کانال ولگا در زمستان و ناکارآمدیهای عملیاتی برای تخلیه و بارگیری و فقدان رویه یکسان و قابل اعتماد برای پهلودهی و جداسازی کشتیها، منجر به بروز تأخیرات طولانی کشتیهای ایرانی در بندر آستاراخان روسیه شده به طوریکه گاهی مدت سفر رفت و برگشت یک کشتی باری در مسیر بین بنادر شمالی ایران و آستاراخان ۳۰ تا ۴۵ روز طول میکشد.
این موضوع مدت ترانزیت تایم کالاها و کانتینرها در کریدور شمال - جنوب را به نحو غیرقابل قبولی تحت تأثیر خود قرار داده به طوریکه صاحبان کالا در مبادی بنادر هند و جنوب و جنوب شرق آسیا به سمت استفاده از کریدورهای جایگزین سوق داده شدهاند.
در حال حاضر مدت ترانزیت تایم کالا از هند با کشتیهای چارتری بین بندر بمبئی تا نووروسیسک روسیه ۲۵ روز است.
منبع:portnews.ru
آسام تدبیر دانش