روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

کاهش ۷۷ درصدی صادرات محمولات فله خشک اوکراین در یک سال

صادرات محصولات فله خشک اوکراین در طول یک سال گذشته در شرایط جنگی ۷۷.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۵۱۸۴

کاهش ۷۷ درصدی صادرات محمولات فله خشک اوکراین در یک سال

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ «فیلیپ گوویا» تحلیلگر ارشد بخش کشتیرانی بیمکو با اشاره به این مطلب گفت: یک سال از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و در این مدت صادرات فله خشک از اوکراین به کشور‌های مختلف جهان نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۷۷.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.  

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات دریایی  این کشور صرفاً به محصولات کشاورزی محدود می‌شود، یاد‌آور شد: بنادر اوکراین از آغاز جنگ تا پایان ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی در محاصره کامل بودند تا اینکه قرارداد صدو‌رغلات از طریق دریای سیاه با نظارت و حمایت سازمان ملل امضا شد. بدین ترتیب گشایشی در صدور محصولات کشاورزی پدید آمد. از آن زمان به بعد صادرات محصولات  کشاورزی از سه بندر در منطقه اودسای اوکراین از سر گرفته شد.

 بر اساس این گزارش از زمان انعقاد قرارداد حدود ۲۰ میلیون تُن کالای کشاورزی فله از اوکراین صادر شده که به کاهش قیمت غلات و بهبود امنیت غذایی جهان کمک شایانی کرده است؛ با این حال محموله‌های غلات بین آگوست ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ میلادی، ۴۳.۳ درصد کاهش داشته است، ناگفته نماند که در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۷۲ درصد از صادرات فله اوکراین از منطقه اودسا صورت می‌گرفت.

در ادامه گزارش آمده است: بازرسی کشتی‌ها از اوکراین به کشور‌های دیگر و بالعکس هم‌اکنون بین روسیه و اوکراین محل مناقشه است که به منظور کاهش تأخیر در بازرسی‌ها، اوکراین قصد دارد در صورتی‌که بتواند اندازه کشتی‌های حامل غلات را از ۱۵۰۰۰ DWT به ۲۵۰۰۰ DWT افزایش دهد.

اوکراین همچنین قصد دارد کالا‌هایی مانند فولاد را نیز از بندر میکولایف صادر کند؛ در حالی‌که این کار نیازمند توافق با روسیه است.

در ادامۀ گزارش بیمکو آمده است: قبل از جنگ روسیه -اوکراین، یک دهم محموله‌های گندم و ذرت جهان از اوکراین به کشور‌های مختلف صادر می‌شد، اما جنگ باعث شد تا تولید کنندگان در سایر کشور‌ها به منظور پُر کردن جای خالی اوکراین وارد عمل شوند که آمریکا یکی از آن‌ها بود.

در پایان این گزارش آمده است: اوکراین کلید تعیین عرضۀ جهانی ذرت و گندم است و بر اساس ارزیابی کارشناسان اگرچه آمریکا  قصد دارد خلاء اوکراین را در عرضۀ ذرت و گندم پُر کند با این حال چهار سال طول می‌کشد تا صادرات جهانی ذرت و گندم به سطح قبل از جنگ بازگردد.

کاهش ۷۷ درصدی صادرات محمولات فله خشک اوکراین در یک سال

                                                  نمودار صدور محمولات فله از اوکراین از ژوئن 2021 تا ژوئن 2023 میلادی

ارسال نظرات
آخرین اخبار