به گزارش گروه بینالملل مانا؛ مؤسسه آلفالاینر در یک گزارش تحلیلی از چالش جدید صنعت کانتینری پرده برداشته و اعلام کرد در حالیکه کشتیهای فوقالعاده بزرگ کانتینری قرار است طی هفتههای آینده به سازندگان تحویل شود، در این راستا کاهش تقاضا در بخش حملونقل کانتینری موج جدیدی از مشکلات را پیشِ روی مالکان و مدیران خطوط کشتیرانی قرار داده است.
تحلیلگران آلفالاینر معتقدند همزمان شدن تحویل کشتیهای بزرگ که برخی از آنها بیش از ۲۴ هزار teu ظرفیت دارند با پایین آمدن تقاضا، بدترین رویدادی است که صنعت کانتینری در اوایل سال جدید میلادی با آن روبهروست. در واقع این صنعت با چنین زمانبندی بدی تاکنون مواجه نبوده است.
در ادامه گزارش آلفالاینر آمده است با توجه به تقاضای ضعیف بازار حملونقل کانتینری احتمال دارد برخی سفارش دهندگان زمان تحویل را به تعویق اندازند.
بر این اساس تعداد زیادی کشتی با ظرفیت بیش از ۲۴ هزار teu در یاردهای کشتیسازی آسیا در دست ساخت است که زمان تحویل آنها به زودی فرا میرسد؛ که از جمله آنها خط کشتیرانی ONE، MSC، OOCL، WANHAI ,…را میتوان نام برد.
همانگونه که اشاره شد در سال ۲۰۲۳ میلادی یازده خط کشتیرانی بزرگ جهان ۸۹ کشتی بیش از ۲۴ هزار TEU را تحویل میگیرند. در این میان MSC به تنهایی ۳۳ کشتی جدید در اندازههای ۱۳ هزار تا ۲۴ هزار TEU دریافت میکند.
بر اساس تجزیه و تحلیل مؤسسه آلفالاینر تحویل این کشتیها چالشی سخت برای صنعت کانتینری به شمار میرود، زیرا ممکن است در سفرهای اولیه در معرض خالی ماندن بخشی از ظرفیت قرار داشته باشند.
برای مثال کشتی CAMYON متعلق به مرسک به ظرفیت ۱۵۴۱۳ TEU پس از آنکه در ماههای دسامبر ۲۰۲۲ میلادی و ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ میلادی با ظرفیت خالی مواجه شد، بالاخره توانست برای اول مارس از چین به اروپا کالا رزرو کند.
بدین ترتیب عملیات تعلیق شده و جابهجایی مسیرها در بخشی از خطوط کشتیرانی مشاهده میشود که با توجه به شرایط فعلی ممکن است تداوم یابد.
در یک کلام چیدن مسائل و مشکلات صنعت کانتینری بر اساس پیشبینیها و تحلیلهای کارشناسان و تحلیلگران در کنار هم طی سال جدید از وجود چالشهای جدید حکایت دارد.