۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
دهقانی فیروزآبادی خبر داد:

بسته حمایتی معاونت علمی برای دانش‌بنیان‌های دریایی

معاون علمی، فنّاوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری از بسته حمایتی برای توسعه اقتصاد دریایی به‌ویژه در حوزه حمل و نقل دریایی خبر داد.
کد خبر: ۹۴۹۲۰

بسته حمایتی معاونت علمی برای دانش‌بنیان‌های دریایی

به گزارش مانا، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در حاشیه نمایشگاه ارائه توانمندی‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه دریایی که در محل نمایشگاه نوآوری و فنّاوری ایران واقع در نمایشگاه بین‌المللی برپا شد در جمع خبرنگاران، این نمایشگاه را ارائه گزیده‌ای از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و فنّاور در حوزه صنایع حمل و نقل دریایی دانست و گفت: حوزه اقتصاد دریا حوزه بسیار بزرگی است که متاسفانه در سال‌های قبل به آن توجه نشده بود. 

وی ادامه داد: در همه دنیا، اقتصادهای بزرگ، کنار دریا شکل می‌گیرند و موضوع حمل و نقل یکی از پر رونق‌ترین و پر بازارترین اقتصادهای جهان به شمار می‌رود. 

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در کشور، توجه به اقتصاد دریایی اخیراً آغاز شده است، یادآور شد: در پاسخ به این سوال که شرکت‌های دانش‌بنیان چند درصد از مسائل و نیازهای صنعت دریایی را مرتفع کرده‌اند، باید گفت ما هنوز فاصله زیادی داریم که بتوانیم عدد و رقم در این زمینه اعلام کنیم.

معاون علمی، فنّاوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری تأکید کرد: در این حوزه آنقدر فرصت اقتصادی، دانش‌بنیانی و نیاز بالا هست که حجم بزرگی از بازار شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: با وجود تمام تلاش‌های شرکت‌های فنّاور برای رفع نیازها، هنوز نمی‌توان گفت که حل مشکلات به چند درصد رسیده است؛ چرا‌که نیازهای این حوزه گسترده است.

وی اظهار کرد: معاونت علمی در دوره جدید خود، برنامه جدی در همه حوزه‌های اقتصاد دریا به‌ویژه در حوزه حمل و نقل دریایی، دارد و امیدواریم در سال‌هایی که پیشِ رو داریم، شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه رونق بیشتری بیابند.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه معاونت علمی حدود ۴۰ ابزار حمایتی و قانونگذاری برای توسعه این حوزه تعریف کرده است، گفت: نمونه آن حمایت از تولید بار اول است و شرکت‌ها می‌توانند با تولید این نوع محصولات، بدون انجام بوروکراسی‌ها و برگزاری مناقصات، با کارگروه تولید بار اول، قرارداد منعقد کنند.

معاون علمی ریس‌جمهوری ادامه داد: علاوه بر آن همه محصولاتی که در کشور تولید شده و دارای تضمین خرید باشند، از سوی معاونت علمی تأمین سرمایه در گردش و حمایت خواهند داشت.

وی افزود: همچنین فنّاوری‌های مورد نیاز کشور که تولید شده و ترند روز دنیا نیز باشند، از حمایت‌های معاونت علمی برخوردار خواهند شد. 

ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان 

دهقانی فیروزآبادی در خصوص افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: با نرخ کنونی رشد شرکت‌های دانش‌بنیان امیدواریم تا پایان سال به عدد ۹ هزار شرکت برسیم، ولی تاکید می‌کنم شرکت تاسیس کردن در ۶ ماه اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: ما امسال باید یکسری بذر را بکاریم و حداقل ۳ سال مراقب آن باشیم و پس از آن انتظار داشت که شرکت‌های بالغ رشد کنند.

دهقانی فیروزآبادی ابراز امیدواری کرد که با ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان و معاونت علمی، در سال‌های آینده شاهد رشد فزاینده و هم افزا در تعداد شرکت‌های دانش بنیان باشیم.

خروج ارز از کشور

معاون علمی ریس‌جمهوری حمایت‌های این معاونت را در راستای جلوگیری خروج ارز از کشور و تضمین بازار دانست و گفت: قطعاً تولید داخل هم امن‌تر و هم هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد؛ از این رو هر مجموعه دانش‌بنیانی که بتواند بازار را تامین کند، مورد حمایت قرار می‌گیرد و اگر این امر رخ دهد، قطعاً مانع خروج ارز از کشور خواهد شد. 

وی علاقه‌مند بودن به محصولات خارجی و عادت داشتن به واردات محصولات خارجی در کشور را دارای سابقه دانست و گفت: البته در سال‌های گذشته بسیاری از مدیران و مسئولان کشور در راستای استفاده از محصولات داخلی حرکت کرده‌اند.

دهقانی فیروزآبادی خاطر نشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا محصولات تولیدی از نظر کیفیت و استانداردها در حدی باشند که مدیران و مسئولانی که نسبت به خرید محصول خارجی اقدام می‌کنند، رغبتی به محصول خارجی نداشته باشند. 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر نیاز است تا با قانونگذاری صحیح و جلوگیری از سوء استفاده از بازار داخلی، مانع ورود محصولاتی شویم که به صورت کیفی و استاندارد در کشور تولید می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار