به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از لویدزلیست؛ یونان در حال حاضر هیچ برنامهای برای کاهش گازهای گلخانهای از طریق انتخاب سوخت سبز ندارد؛ این در حالی است که حداقل ۲۰۰ کشتی که بیشتر آنها فلهبر و تانکرهای نفتی هستند در حال حاضر در دست ساخت میباشند.
به گفتۀ مسئولان ناوگان دریایی این کشور، با افزایش فشار سازمانهای بینالمللی از جمله IMO قرار است این ناوگان تصمیم اساسی را در این زمینه اتخاذ کنند.
بر اساس این گزارش «فافالیوس رالامبوس» مدیر کمیتۀ همکاری برای تعیین استراتژی سوخت کشتیرانی یونان در لندن پیرامون این موضوع گفت: مالکان کشتی همچنان منتظر راهحلهای سوخت سبز واقعی هستند و هماکنون در انتظار کشتیسازان هستیم تا راهحل واقعی سوخت سبز را برای کشتیهای جدیدِ در دست ساخت برای ما ارائه دهند.
وی در ادامه یادآور شد: برای کشتیهای فعال فعلی نیز با توجه به اینکه بیشتر آنها اجارهای است به همین جهت ترجیح میدهند مالیات بر سوخت را به عنوان اقدام میانمدت تلقی کنند تا به سوخت جایگزین سبز در درازمدت دسترسی پیدا کنند.
وی تأکید کرد: شرکتهای زیادی در حال تبلیغ نقاط قوت سوختِ دریایی مانند آمونیاک، متانول و ... هستند؛ اما از دیدِ ما بر اساس شرایط فعلیِ انتشار گازهای گلخانهای هیچگاه ردِپای سبز ندارند.
وی یادآور شد: هنوز معلوم نیست ناوگان کشتیرانی یونان چه روشی را برای انتخاب سوخت مناسب درپیش خواهد گرفت و این موضوع هنوز به عنوان یک موضوع حل نشده باقی مانده است.
وی در پایان گفت: به نظر میرسد بدون کمک IMO و اتحادیۀ اروپا راه به جایی نخواهیم برد، زیرا به راهحلهای جهانی نیاز داریم؛ در غیر اینصورت در کربنزدایی موفق نخواهیم بود.
شایان ذکر است یونان با داشتن ۰.۱۶ درصد جمعیت جهان ۲۰ درصد تناژ ناوگان جهانی کشتیرانی را در اختیار دارد.