۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

سال ۲۰۲۳ برای چین با تداوم کاهش نرخ کانتینر آغاز شد

شاخص نرخ کانتینر صادراتی چین از اواسط نوامبر ۲۰۲۲ تا پنجم ژانویه ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۲۷ درصد کاهش یافت که در ۱۳ سال گذشته کم سابقه بود. بخش عمده اُفت هفته گذشته از دید کارشناسی همه گیری مجدد کووید _۱۹ عنوان می‌شود.
کد خبر: ۹۴۷۱۰

سال ۲۰۲۳ برای چین با تداوم کاهش نرخ کانتینر آغاز شد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه بیمکو اعلام کرد: طبق معمول سال‌های گذشته همواره در آستانۀ سال جدید میلادی و همچنین سال نوی چینی نرخ‌های کانتینری در چین افزایش می‌یافت، اما در هفتۀ اول سال جاری میلاد‌ی نرخ‌های نقطه‌ای بارگیری کانتینر با کاهش مواجه شد و بدترین شرایط را در ۱۳ سال گذشته برای این کشور بوجود آورد.

«نیلز راسموسن» تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل مؤسسه بیمکو با اشاره به اینکه از اواسط نوامبر ۲۰۲۲ میلادی تا کنون نرخ کانتینر صادراتی چین بر اساس شاخص (CCFI) ۲۷ درصد کاهش یافته است که در روز‌های اخیر عمدتاً به همه‌گیری مجدد کرونا برمی‌گردد، اما  به طور کلی شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری چین از فوریه ۲۰۲۲ میلادی تا کنون ۵۰ درصد سقوط کرده  که نشان می‌دهد عوامل متعددی مانند آنچه در جهان حمل‌ونقل کانتینری مشاهده می‌شود، در آن دخیل هستند.

 به گفته وی شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری چین از ۱۷۳۰ واحد در هفت هفته قبل به ۱۲۷۱ واحد رسید. همانگونه که اشاره شد وضعیت نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری در چین در هفته اول ۲۰۲۳ میلادی بدتر از ۱۳ سال گذشته است.

گزارش بیمکو حاکی است  شاخص حمل کانتینری  چین ccfi در مسیر‌های اروپایی و مدیترانه نیز در هفته اول سال ۲۰۲۳ میلادی با اُفت مواجه شد، به گونه‌ای که از هفت هفته گذشته تا کنون شاخص صادرات کانتینر به اروپا ۳۷ درصد  و مدیترانه ۵۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این نرخ  صادراتی به سواحل غربی و شرقی آمریکا  نیز به ترتیب ۲۶ و ۲۷ درصد اُفت نشان می‌دهد.

به عقیدۀ «راسموسن» اگرچه نرخ حمل کانتینر صادراتی چین رو به کاهش گذاشته است با این حال بالاتر از قیمت‌های سال ۲۰۱۹ میلادی  قرار دارد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با تعادل عرضه و تقاضا و تحولات مثبت جهانی، بازار کانتینر بهبود یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار