۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

ساخت کریدور حمل و نقل توسط ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها

ساخت کریدور حمل و نقل توسط ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها
خبرگزاری بلومبرگ، طی گزارشی به موضوع ساخت یک کریدور حمل و نقلی ۳ هزار کیلومتری بین ایران و روسیه با هدف دور زدن تحریم‌ها پرداخته است.
کد خبر: ۹۴۵۹۸

به گزارش مانا به نقل از بلومبرگ، روسیه و ایران در حال ساخت یک کریدور حمل و نقل تجاری بین قاره‌ای از اقیانوس هند تا اروپا هستند.

این کریدور سه هزار کیلومتر طول داشته و دست کشورهای ثالث را از تحریم این کشورها دور می‌کند. دو کشور در حال سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای تسریع حمل و نقل کالا به صورت ریلی و دریایی در حوزه دریای خزر هستند.

آمارهای حمل و نقل دریایی حاکی از آن است که چندین کشتی ایرانی و روسیه از جمله چند کشتی که تحریم هستند، در حال حرکت در این کریدور حمل و نقلی هستند.

این یک مثال واضح از نحوه تغییر شبکه‌های حمل و نقل تجاری توسط قدرت‌های بزرگ در اقتصاد جهانی است که می‌خواهند خود را به یک بلوک‌های بزرگ تبدیل کنند. روسیه و ایران تحت فشار بسیار زیاد تحریم‌ها، حالا در حال نزدیک شدن به هم هستند و هر دوی این کشورها البته رویکردی به سمت شرق را در پیش گرفته‌اند.

هدف این دو کشور این است که مسیرهای تجاری خود را در برابر تحریم‌های غرب حفاظت کرده و در عین حال با توجه به توسعه اقتصادهای آسیایی مسیرهای جدیدی را ایجاد کنند.

ماریا شاگینا، کارشناس تحریم و سیاست خارجی روسیه در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن می‌گوید: این مسئله در حال ایجاد یک زنجیرۀ عرضه تحریم‌ناپذیر در همه حوزه‌هاست.

این مسیرهای نوظهور به ایران و روسیه این امکان را می‌دهد تا هزاران کیلومتر مسیر کریدورهای موجود را دور بزنند. در واقع در طول مسیر ایجاد شده از سوی ایران و روسیه قرار است دریای آزوف در شمال روسیه به جنوب ایران و حاشیه اقیانوس هند متصل شود. این نقاط از طریق شبکه حمل و نقل ریلی به هم متصل خواهد شد و چندی پیش رئیس‌جمهور روسیه بر اهمیت اتمام این پروژه و تکمیل آن تاکید کرد.

وی در یک نشست اقتصادی در ماه سپتامبر بر لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی دریایی،‌ریلی و جاده‌ای در این کریدور تاکید کرد و گفت که این پروژه به شرکت‌های روسی فرصت‌های جدیدی را برای ورود به بازارهای ایران، هند، خاورمیانه و آفریقا را می‌دهد و روند واردات کالا از این مناطق را تسهیل می‌کند.

شاگینا می‌گوید: ایران بر اساس تخمین‌ها ایران و روسیه 25 میلیارد دلار روی این زیرساخت‌ها و برای ایجاد این کریدور تجاری سرمایه‌گذاری خواهند کرد که به دو کشور این امکان را می‌دهد که جریان تجارتی را که غرب به دنبال متوقف کردن آن است، برقرار نگه دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار