۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴

گردشگری در آشوراده به حفاظت محیط زیست کمک می‌کند

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه ایجاد شرایط مناسب گردشگری در سواحل خلیج گرگان و به ویژه در جزیره آشوراده و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری منطقه می‌تواند به اقتصاد جامعه محلی کمک شایانی کند، بیان داشت: رونق گردشگری در منطقه می‌تواند علاوه بر رونق اقتصادی به حفاظت محیط زیست نیز کمک کند و نباید به بهانه حفاظت از میانکاله، گردشگری منطقه رها شود.
کد خبر: ۹۴۵۳۷

گردشگری در آشوراده به حفاظت محیط زیست کمک می‌کند

سید مصطفی فاطمی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت گردشگری در جزیره ٰآشوراده گفت: وجود جزیره آشوراده به عنوان تنها جزیره دریای خزر در نزدیکی آبهای ساحلی بندر ترکمن یکی از مهترین پتانسیل های گردشگری در زمینه توریسم دریایی کشور محسوب می شود.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: با توجه به وجود این پتانسیل ازشمند توریستی، طی سالهای گذشته مطالعات گسترده‌ای جهت ایجاد امکانات گردشگری صورت گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: این مطالعات توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی صورت گرفته است اما به دلیل عدم صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان محیط زست هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است.

فاطمی اذعان داشت: خواسته محیط زیست اجرای طرحهای توریستی مطابق با موازین زیست محیطی و بر پایه اصول اکوتوریسم است که این امر مورد قبول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز واقع شده است.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه گفته های خود بیان داشت: با تمام پیگیری‌های سرمایه گذار و مسئولان استانداری گلستان، هنوز اقدام جدی مبنی بر آغاز اجرای طرح‌های گردشگری در جزیره آشوراده صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل پسروی آب دریای خزر و ایجاد مشکلات زیست محیطی، جامعه محلی مناطق اطراف جزیره آشوراده با محدودیت‌های زیادی در زمینه صیادی و کشاورزی مواجه شده‌اند، گفت: در این شرایط با اطمینان می‌توان گفت که چرخه اقتصاد محلی که به شدت به خلیج گرگان وابسته است، متوقف شده است.

فاطمی با تاکید بر اینکه ایجاد شرایط مناسب گردشگری در سواحل خلیج گرگان و به ویژه در جزیره آشوراده و استفاده از ظرفیت های گردشگری منطقه می‌تواند به اقتصاد جامعه محلی کمک شایانی کند، بیان داشت: رونق گردشگری در منطقه می‌تواند علاوه بر رونق اقتصادی به حفاظت محیط زیست نیز کمک کند و نباید به بهانه حفاظت از میانکاله، گردشگری منطقه رها شود.

به گفته مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، می توان با مطالعات و پلان مشخص نسبت به ایجاد هر چه سریعتر شرایط ورود تورهای گردشگری به جزیره آشوراده اقدام کرد.

وی اظهار داشت: در صورت تداوم بی‌توجهی به این مهم و عدم ساماندهی گردشگری منطقه جهت نظارت به ورود گردشگران، شاهد ایجاد آسیب‌های جدی محیط زیستی به منطقه خواهیم بود.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: رونق گردشگری در آشوراده نه تنها باعث آسیب‌های محیط زیستی نخواهد شد بلکه می تواند در صورت داشتن برنامه مشخص باعث حفظ محیط زیست نیز شود.

وی به برگزاری تورهای پرنده نگری به تالاب میانکاله در ایام زمستان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به علاقه مندی عموم مردم برای تماشای پرندگان مهاجر در میانکاله و آشوراده می توان با ساماندهی این امر و گستردگی تبلیغات شرایط مناسبی را برای رونق اقتصاد محلی از این پتانسیل بزرگ فراهم کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار