۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶

۳۷ فروند کشتی در انتظار پهلودهی در بندر امام خمینی

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: ۳۷ فروند کشتی حامل کالا‌های اساسی در لنگرگاه در انتظار پهلودهی در اسکله‌های "فله بار" بندر امام خمینی هستند.
کد خبر: ۹۴۳۷۱

۳۷ فروند کشتی در انتظار پهلودهی در بندر امام خمینی

به گزارش خبرنگار مانا از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، بهروز آقایی افزود: این کشتی‌ها حامل کنجاله سویا، جو دامی، گندم، دانه روغنی سویا و ذرت به وزن ۲.۲ میلیون تُن هستند.

وی علت معطلی این کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی را مشکلات اسنادی بیان کرد و افزود: هنوز تبادلات مالی بین فروشنده و خریدار کامل نشده و با مشکل اسنادی مواجه بوده وعملاً امکان ورود به بندرگاه امام خمینی را ندارند.

آقایی با بیان اینکه هم اکنون تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی در مجتمع بندری امام خمینی با دو مشکل اساسی روبرو است افزود: مشکلات اسنادی کشتی‌های پهلوگرفته در لنگرگاه و عدم تخلیه کالا‌های اساسی در انبار‌های این بندر از جمله این مشکلات هستند.

وی گفت: هم اکنون ۳.۹ میلیون تُن کالا‌های اساسی در انبار‌های بندر امام خمینی وجود دارد و تاکنون اقدام‌های موثری برای حمل آن به سایر نقاط کشور انجام نشده است.

مدیرکل بنادر ودریانوردی خوزستان افزود: هم اکنون ۹۰ درصد ظرفیت‌های انبار‌های بندر امام خمینی تکمیل شده است و ذخیره سازی کالا‌های اساسی در این مجتمع بندری به مرحله نهایی نزدیک شده است.

وی از وزارت جهادکشاورزی و شرکت‌های بخش خصوصی که متولی تامین و واردات کالا‌های اساسی هستند خواست برای حمل و تخلیه کالا‌های اساسی از بندر امام خمینی اقدام کند تا شرایط برای پهلودهی کشتی‌هایی که در لنگرگاه هستند فراهم شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان درباره مدت زمان ماندگاری برخی از این کالا‌ها در لنگرگاه و انبار‌های بندر امام اظهارداشت: برخی از این کشتی‌ها از مرداد ماه در لنگرگاه منتظر ورود به بندر هستند و برخی از کالا‌ها از اردیبهشت‌ماه در انبار‌های بندر امام دپو شده‌اند.

آقایی با هشدار نسبت به فساد پذیری این کالا‌ها گفت: این کالا‌ها اگر سریع از انبار خارج نشوند، مشکل آفت و خودسوزی پیدا می‌کنند چراکه کنجاله سویا یک کالای خودسوز است و در مورد گندم و ذرت، گازی از آن‌ها متصاعد می‌شود  که باعث تخریب آنان خواهد شد.

وی در پایان گفت:مشکل دیگر این است که ۲ ماه پس از انجام آزمایش این کالا‌ها اگر تخلیه و خارج نشوند باید مورد آزمایش مجدد قرار بگیرند در این صورت علاوه بر اینکه هزینه‌ای باید برای انجام آزمایش دوم پرداخته شود احتمال اینکه جواب آزمایش منفی باشد و کالا را رد و مرجوع کند وجود دارد.

حدود ۸۰ درصد حجم کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندر امام خمینی وارد می‌شود. این بندر راهبردی ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۵۰ میلیون تُن کالا‌های نفتی و غیرنفتی را دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار