۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

آمادگی مجلس برای اصلاح قوانین حوزه صنایع دریایی

آمادگی مجلس برای اصلاح قوانین حوزه صنایع دریایی
اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه‌های نظارتی در استان هرمزگان از مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحلی ایران بازدید کرده و در جریان اقدامات و فعالیت‌های این مجموعه قرار گرفتند.
کد خبر: ۹۴۲۹۸

به گزارش مانا، اعضای کمیسیون عمران در ادامه برنامه‌های نظارتی خود در سفر به استان هرمزگان از مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران ( ایزوایکو) بازدید کردند.

احمد دنیامالی در این بازدید با ابراز امیدواری نسبت به گزارش‌های مدیر‌عامل مجتمع کشتی سازی ایزوایکو گفت: بی‌تردید یکی از آرزوهای ما توسعه صنایع دریایی بوده و همچنان علی‌رغم تمامی زحمات فعالان این حوزه، عملکردمان چندان قابل دفاع نیست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری در مجمتع کشتی‌سازی مذکور افزود: این رقم بار مسئولیت ما را سنگین تر می‌کند، سرمایه در همه بنگاه‌های اقتصادی طی سال حداقل یک بار باید چرخش داشته باشد، که این امر در بنگاه‌های اقتصادی دنیا همانند شرکت‌های خودروسازی به چند برابر هم می‌رسد که با توجه به مشکلاتی که در حوزه تسهیلات، قوانین و عدم حمایت‌ها وجود دارد، موجب شده این انتظار دور از واقعیت باشد.

وی با اشاره به مسئولیت‌‌های پیشین خود در سازمان بنادر و دریانوردی کشور و آشنایی با بخش‌های مختلف ایزوایکو گفت: انتظار ما از شرکت مجتمع کشتی‌سازی بیش از این موارد بوده و رشد‌ چند ماه اخیر این مجموعه ما را امیدوار کرده است؛ اما همه باید تلاش کنیم تا سرعت پیشرفت بیشتر شود. در کمیسیون عمران نیز این آمادگی را داریم که برای اصلاح قانون صنایع دریایی و معافیت‌های ضروری برای افزایش قدرت رقابتی گام برداریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  در حوزه اقتصاد دریا‌محور همانند موضوع سواحل مکران، ضعیف هستیم، گفت: امیدوارم در برنامه هفتم توسعه با بهره‌مندی از نظر کارشناسان و متخصصان در این حوزه بهتر از برنامه ششم عمل کنیم.

بر اساس این گزارش، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ باطراحی شرکت آلمانی «بلو اند فوس» در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مرور بخش‌های مختلف آن به عنوان طرح توسعه ایجاد گردید. در این مدت این شرکت با ساخت و تحویل موفقیت‌آمیز سه کشتی اقیانوس پیما توانست توانایی خود را در زمینه‌ ساخت این کلاس از شناورها به اثبات برساند. از سال ۱۳۹۶ با راه‌‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست یافت.

ایزوایکو طی این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانده؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغ بر ۱۱۰۰ هکتار و با بهره جویی از امکانات منحصربه فرد و کارکنانی متخصص به عنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود. هم اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستم های مختلف از آب گیری و به آب‌اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد./خانه ملت

ارسال نظرات
آخرین اخبار