
به گزارش مانا، سید مسعود حسینی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) در این مراسم اظهار کرد: پس از تجربه موفق در اجرای طرحهای لایروبی، وارد حوزه طراحی و ساخت لایروب شدهایم.
وی در این ارتباط افزود: با این اقدام نیاز کشور به شرکتهای خارجی در این زمینه بهطور کامل مرتفع شده و امروز، یکی از بزرگترین ناوگانهای لایروبی غرب آسیا در ایران شکل گرفته است.
مدیران هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتمالانبیاء با اشاره به سابقه طولانی این مجموعه در اجرای پروژههای بزرگ دریایی گفت: طی سه دهه فعالیت، بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب عملیات لایروبی و ۷۱۰ هکتار استحصال زمین در پروژههای مختلف کشور انجام شده است.
حسینی با بیان اینکه بررسیهای کارشناسی ما نشان داده که کشور به لایروبهایی با قدرت کاتر بالاتر نیاز دارد، اضافه کرد: بر اساس این پژوهش صورت گرفته، برای نخستینبار در خاورمیانه، عملیات بازطراحی و ارتقاء توان یکی از لایروبهای کاترساکشن با موفقیت انجام شد.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی دریایی خاتمالانبیاء تصریح کرد: با این ارتقاء، امکان لایروبی در بسترهای سخت کشور با راندمان بسیار بالا فراهم شده است. این دستاورد بزرگ، گامی مهم در خودکفایی صنعت لایروبی ایران است.
وی در انتها نیز با اشاره به جزئیات بیشتر تعمیرات اساسی این شناورها، عنوان کرد: در این پروژه، لایروب پردیس پنج در مجتمع پرشیا هرمز بازطراحی و قطعات جدید آن نصب شده است که در نتیجه، قدرت کاتر این شناور به دو برابر افزایش یافت.
براساس این گزارش شرکت پرشیا هرمز متولی تعمیرات اساسی و باز طراحی و اجرای عملیات ویژه بر روی این سه شناور لایروب بوده است. دو لایروب از سه لایروبی که امروز از داک پرشیا هرمز خارج شدند متعلق به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و یک لایروب نیز متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی، اما در خدمت قرارگاه است.
گفتنی است ایران در زمینه لایروبی مناطق سخت و صخرهای در دریا تا پیش از این وابسته به تجهیزات خارجی بود که در شرایط تحریم عملاً این فرآیند با کُندی صورت میگرفت و سرعت اجرای پروژهها پایین بود، اما اکنون سرعت این فرآیند تا ۷ برابر افزایش مییابد و عملاً هرگونه لایروبی با هر میزان سختی قادر به انجام با تجهیزات جدید است.

