۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳

سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای حرکت کشتی‌های حامل غله در در‌یای سیاه شد

سخنگوی سازمان ملل متحد خواستار اقدامات فوری برای حرکت ۱۵۰ کشتی حامل غلات و مواد غذایی متوقف در بنادر دریای سیاه شد.
کد خبر: ۹۴۱۱۳

سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای حرکت کشتی‌های حامل غله در در‌یای سیاه شد


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری رویترز از استانبول گزارش داد در حال حاضر بیش از ۱۵۰ کشتی حامل غله که قرار است از اوکراین به کشور‌های مختلف صادر شود در بنادر دریای سیاه متوقف شده‌اند.

در این ارتباط "اسمینی پالا" سخنگوی سازمان ملل متحد از تمامی کشور‌های درگیر جنگ و همسایه‌های آن‌ها خواست اقدامات فوری برای حرکت این کشتی‌ها انجام دهند.

بر اساس این گزارش اظهارات سخنگوی سازمان ملل در حالی اعلام می‌شود که روسیه را متهم به ممانعت از اجرای کامل توافق صدور غله از اوکراین با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه کرده است.

وی در ادامه گفت: کشتی‌های حامل غلات و سایر مواد غذایی که از بنادر اوکراین حرکت می‌کنند باید توسط تیم‌های مرکز هماهنگی مشترک چهارجانبه (JCC) در لنگرگاه‌های ترکیه بازرسی شوند که این کار انجام شده و کشتی‌ها آماده حرکت هستند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ کشتی در اطراف استانبول منتظر حرکت هستند و این تأخیر‌ها می‌تواند باعث ایجاد اختلال در زنجیرۀ تأامین و عملیات بندری شود.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است تعداد کشتی‌هایی که در بنادر اطراف دریای سیاه لنگر انداخته‌اند فراتر از توافقات چهار جانبه روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل می‌باشد.

 در این راستا  سازمان ملل از روسیه و اوکراین خواسته است با مشارکت کامل و انجام حُسن نیت، اقدامات فوری را برای اتخاذ تدابیر لازم انجام دهند تا زنجیرۀ  تامین کالا مختل نشود و ابتکار عملِ تحویل مواد‌غذایی به کشور‌های مختلف توسط این تیم چهار جانبه حفظ شود.

از سوی دیگر مرکز هماهنگی مشترک چهار جانبه (JCC) اعلام کرد: اوکراین تا کنون ۸.۵ میلیون تُن غلات و سایر مواد غذایی را در ۳۷۹ سفر خروجی تحت نظارت این تیم صادر کرده است.

در این ارتباط امیر‌عبدالله هماهنگ کنندۀ سازمان ملل در مرکز هماهنگی چهار جانبه در زمینه ابتکار عمل مربوط به صدور گندم از اوکراین به نقاط مختلف جهان به رویترز گفت: از روسیه و سایر طرف‌ها خواسته‌ایم به باز‌رسی‌های تمام کشتی‌های خروجی پایان دهند تا از میزان توقف کشتی‌ها در بنادر کاسته شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار