۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

آنکتاد خواستار تمدید توافق‌نامه صادرات غله از دریای سیاه شد

آنکتاد با ارزیابی مثبت توافق‌نامه امید بخش صادرات ۶ میلیون تُن غلات از اوکراین به کشور‌های مختلف جهان، تحت نظارت سازمان ملل خواستار تمدید توافق‌نامه شد.
کد خبر: ۹۴۰۸۲

آنکتاد خواستار تمدید توافق‌نامه صادرات غله از دریای سیاه شد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، در گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل با اشاره به صدور حدود ۶ میلیون تُن غلات تا تاریخ ۱۷ اکتبر، از سازمان ملل و سایر کشور‌های ذی‌نفع خواست تا نسبت به تمدید توافق‌نامه که پایان آن در ماه نوامبر سال جاری میلادی است، پیشنهاد‌های خود را به سازمان ملل  ارائه دهند.

در این گزارش آمده است از ۳.۴ میلیون تُن ذرت صادراتی  از اوکراین ۶۸ درصد به کشور‌های توسعه یافته و ۳۲ درصد به کشور‌های در حال توسعه ارسال شده است. همچنین از ۲.۴ میلیون تُن گندم نیز ۱۹ درصد به کشور‌های کمتر توسعه یافته، ۴۷ درصد به کشور‌های درحال توسعه و ۳۴ درصد به کشور‌های توسعه یافته صادر  شده است.

در گزارش آنکتاد تاکید شده است صدور غلات به کشور‌های مختلف تأثیر مثبت در امنیت غذایی داشته و باعث کاهش قیمت آن طبق ارزیابی سازمان خواروبار و کشاورزی فائو شده است.

آنکتاد این توافق‌نامه را امید بخش ارزیابی کرده و خواستار آن شده جهانیان نسبت به تمدید این قرارداد که بهترین امید را برای مردم  کشور‌های جهان به ارمغان می‌آورد  نسبت به پیشنهاد‌های سازنده و بحث کارشناسی اقدام  کنند، زیرا اعتبار این توافق‌نامه در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد.

در پایان گزارش آنکتاد، تهدید فوری برای افزایش گرسنگی در جهان، بالا رفتن قیمت غلات، به خطر افتادن امنیت غذایی و پدید آمدن چالش‌های جدید برای همه مردم جهان به ویژه اقشار آسیب پذیر از پیامد‌های تمدید نشدن توافق‌نامه عنوان شده است.


آنکتاد خواستار تمدید توافق‌نامه صادرات غله از دریای سیاه شد

ارسال نظرات
آخرین اخبار