به گزارش مانا، علی اکبر صفایی در نشست دوجانبه با دیمتری ازویروف، معاون وزیر حمل ونقل فدراسیون روسیه در تهران تاکید کرد: با توجه به پتانسیل گسترده بازرگانی بین ایران و روسیه در دریایخزر و پاسخگو نبودن ظرفیت کشتیرانی در این دریا، دولت روسیه تمهیداتی را برای ورود کشتیهای تحت تحت پرچم ایران از رودخانه ولگا فراهم کند.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با بیان اینکه یکی از سیاستهای راهبردی ایران در خزر، توسعه ناوگان دریایی و افزایش ظرفیت تجاری است، اظهار داشت: برنامهریزی جمهوری اسلامی ایران برای راهاندازی خط کشتیرانی رو-رو بین انزلی و آستاراخان روسیه از طریق خرید کشتی رو-رو توسط بخش خصوصی از شرکت روسی، به مساعدت و همکاری دولت روسیه نیاز دارد.
صفایی با اشاره به ظرفیتهای مناسب بندر چابهار در دریای عمان برای توسعه همکاریهای ترانزیتی بین دو کشور، خاطر نشان کرد: بندر چابهار با سرمایهگذاری یک شرکت هندی و با حمایت دهلینو در دست توسعه عمرانی و تجهیزاتی است.
وی لایروبی بنادر روسیه را یکی از مسائل جدی کشتیرانی ایران برشمرد و آمادگی ایران برای مشارکت در طرحهای کشتیسازی را اعلام کرد.
بنا بر این گزارش، دیمتری ازویروف، معاون حملونقل روسیه نیز در خصوص پروژههای لایروبی بنادر این کشور در خزر تاکید کرد: دولت روسیه برای لایروبی بنادر خزری در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، بودجه مناسبی را اختصاص داده و عمق آبخور بنادر آستاراخان و ماخاچ کالا تا ۴ و نیم متر و حتی بیشتر بهبود پیدا میکند و ایمنتر میشود.
معاون وزیر حمل ونقل روسیه با اعلام آمادگی مسکو برای همکاری با تهران برای عبور کشتیهای تحت پرچم ایران از ولگا رود، اظهار داشت: برای تردد کشتیهای ایران از رود ولگا، کاملا آمادگی داریم با ایران همکاری کنیم و تمهیداتی لازم را برای این منظور فراهم آوریم.
ازویروف همچنین از پیشنهاد سازمان بنادر و دریانوردی برای بازدید از بندر چابهار استقبال کرد و گفت: بندر چابهار در بیرون از خلیج فارس میتواند بخشی از کریدور شمال-جنوب باشد.
معاون وزیر حملونقل روسیه همچنین از همکاری با سازمان بنادرودریانوردی برای راهاندازی خط کشتیرانی رو- رو در خزر بین بنادر آستاراخان و انزلی خبرداد.