۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹

بزرگترین عامل آلودگی نفتی خلیج فارس رفع شد/ تعویض خط لوله انتقال نفت از سکوی ابوذر به خارگ

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از تعویض خطوط انتقال نفت خام از سکوی ابوذر به جزیره خارگ به عنوان بیشترین خط نفتی آلوده کننده خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین اقدامات محیط زیست دریایی در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۳۷۵۱

بزرگترین عامل آلودگی نفتی خلیج فارس رفع شد/ تعویض خط لوله انتقال نفت از سکوی ابوذر به خارگ

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه موضوع بررسی و مقابله با آلودگی دریا‌ها همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی محیط زیست مطرح است، اظهار داشت: از آنجا که مهمترین دلیل آلودگی‌های خلیج فارس در حال حاضر با منشاء آلودگی‌های نفتی گزارش می‌شود در این راستا از طریق معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها، مذاکرات و پیگیری‌هایی با وزارت نفت صورت گرفته است.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: یکی از مهترین آلودگی‌ها، آلودگی نفتی دریا ناشی از تأسیسات و خطوط انتقال نفت و گاز در آب‌های خلیج فارس است.
وی بیان داشت: به همین منظور لزوم بهبود مدیریت محیط زیستی تأسیسات و خطوط انتقال نفت و گاز به وزارت نفت گزارش شده است.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست، اظهار داشت: تعویض خطوط لوله فرسوده انتقال نفت و گاز و پایش برخط تاسیسات نفت و گاز به عنوان راهکار و پیشنهاد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت نفت جهت رفع این نوع آلودگی اعلام شده است.
ذوالجودی، خاطرنشان ساخت: وزارت نفت با عملکرد مثبت در این زمینه در نخستین گام نسبت به تعویض خط لوله انتقال نفت به جزیره خارگ اقدام کرد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: با بررسی‌های زیست محیطی صورت گرفته اثبات شد که درصد زیادی از آلودگی‌های نفتی ورودی به خلیج فارس ناشی از یکی از خطوط فرسوده برای انتقال نفت خام به جزیرۀ خارگ از طریق سکوی ابوذر است که به دلیل فرسودگی بالای لوله و هدر رفت بالای نفت، آلودگی زیادی را به خلیج فارس وارد می‌کرد.
ذوالجودی تاکید کرد: در نتیجه با برگزاری جلسات فشرده با شرکت نفت فلات قاره و ارائه گزارش‌های بازدید محیط زیستی از سکو‌های نفتی در نهایت قرار بر این شد که خط لوله انتقال نفت خام از سکوی ابوذر به جزیرۀ خارگ تعویض شود.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، این رخداد مهم زیست محیطی دریایی را به تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس سازمان محیط زیست در هیات دولت، وزیر نفت و مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره نسبت داد.
به گفته وی، طی این پروژه مهم محیطی زیستی و همکاری شرکت فلات قاره خط فرسوده ٢۴ اینچی به خط انتقال ٢۶ اینچی جدید تبدیل شد که به دنبال آن درصد قابل توجهی از میزان آلودگی‌های نفتی ورودی به خلیج فارس کاهش و تقریبا به حد صفر رسید.
وی یادآور شد: تعویض خطوط انتقال نفت از سکوی ابوذر به خارگ علاوه بر مزایای محیط زیستی در کنارش منافع اقتصادی برای شرکت نفت فلات قاره به همراه داشت چرا‌که با کاهش هدر رفت و افزایش ظرفیت انتقال نفت همراه بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار