۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت:

۸۰ درصد کد‌های تعرفه‌ای تجارت با اوراسیا صفر می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت به صادرکنندگان با اعلام اینکه ۸۰ درصد کدهای تعرفه‌ای تجارت با اوراسیا صفر می شود، گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران مکلف شده با امضاء قرارداد با صندوق‌های متناظر خود در همه کشورهای هدف، صادرات را تضمین کند.
کد خبر: ۹۳۷۲۵

۸۰ درصد کد‌های تعرفه‌ای تجارت با اوراسیا صفر می‌شود

به گزارش مانا، علیرضا پیمان پاک در نشست با مدیران شرکت‌های بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی که با موضوع «راهکارهای استفاده حداکثری از بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری روسیه» برگزار شد، افزود: عملکرد صندوق ضمانت صادرات ایران از این پس درباره صادرات به شیوه گشایش اعتبار اسنادی که برای واردات انجام می شود، عمل خواهد کرد.

وی درباره برنامه ریزی انجام شده برای حضور ایران در بازار روسیه اظهار داشت: در بحث مشارکت‌های صنعتی در حوزه لوازم خانگی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار مشارکت مالی با طرف روسی در حال انجام است که برندهای معتبر ایرانی جایگزین برندهای اروپایی شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت به تحولات ژئوپلتیکی به وجود آمده در حوزه اوراسیا و کشور روسیه نیز اشاره کرد و گفت : ارکان دولتی و بخش خصوصی روسیه برای توسعه همکاری با طرف ایرانی در زمینه‌های مختلف عزمی جدی دارند.

وی با بیان اینکه در صورت تحقق این امر بازارهای جدیدی برای کشور به وجود آمده و اتفاقات چهار ماه اخیر در حوزه کشورهای اتحادیه اوراسیا به ویژه روسیه اخلاق تجاری آنها را تغییر داد وموجب تمایل و گرایش روسیه برای تجارت با ایران شد.

پیمان پاک این تغییر رفتار ژئوپولیتیکی را بهترین مسیر ترانزیتی جایگزین دانست که تکمیل راه آهن رشت - کاسپین و رشت - آستارا بر آن اثرگذار خواهد بود و افزود : این مزیت فرصتی را در اختیار ایران قرار می دهد که از فرصت حداقل یکصد میلیارد دلاری خلاء بازار روسیه به بهترین نحو استفاده کند.

وی وجود دو بندر کاسپین و انزلی را در بهره برداری حداکثری از فرصت‌های رو به رشد تجاری کشورمان در توسعه روابط با اتحادیه اقتصاد اوراسیا و روسیه مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: تغییر راهبرد تجاری بخش دولتی و خصوصی روسیه ناشی از برنامه های این کشور برای ایجاد و تقویت مسیرهای جایگزین ترانزیتی و تجاری است.

پیمان پاک افزود: کشور روسیه، ایران را یکی از بهترین مسیرهای پیش روی خود می‌دانند لذا گسترش مناسبات تجاری و صنعتی با فعالان اقتصادی کشورمان و برگزاری رویدادهایی همچون بزرگترین نمایشگاه خودرویی تاریخ ایران در خارج از کشور، افزایش کمی و کیفی هیأت های تجاری دو کشور در تاریخ مناسبات ایران و روسیه امری بی‌سابقه محسوب می شود.

وی بر تجهیز، نوسازی و خرید ناوگان حمل و نقل دریایی و در کنار آن جاده ای و ریلی تاکید کرد و گفت : با توجه به ظرفیت و فرصت های موجود به ۱۰۰ فروند کشتی تجاری به منظور بهره برداری از وضع موجود و موقعیت‌های رو به توسعه پیش رو نیاز داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور برای خرید پنج فروند کشتی تجاری توسط بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی به منظور ایجاد خط کشتیرانی و حضور مناطق آزاد در هیأت های تجاری اعلام آمادگی و تصریح کرد : به دلیل محدودیت های موجود در ترانزیت زمینی، بهترین و سریع‌ترین مسیر افزایش هرچه بیشتر مناسبات دو کشور از طریق دریا و بنادر استان گیلان به ویژه بندر انزلی و کاسپین است که باید در کنار تکمیل زیرساخت ریلی باید نسبت به توسعه امکانات و خدمات رو به رشد بازرگانان ایرانی و روسی اقدام کنیم تا در رقابت با کشورهای همجوار، تجربه های گذشته را تکرار نشود.

رشد ۱۵۰ درصدی صادرات و واردات از منطقه آزاد انزلی

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون در بخش واردات و صادرات از مبادی منطقه آزاد انزلی با ۱۵۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بوده ایم، گفت : این رشد قابل افزایش است و وجود دو بندر انزلی و کاسپین با ظرفیت ۹ میلیون تن و حضور ۱۶۰ کارخانه فعال در شهرک صنعتی ظرفیت سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی را به چند برابر افزایش خواهد داد.   

عیسی فرهادی فلسفه وجودی مناطق آزاد را وابسته به حضور سرمایه گذاران دانست و افزود : اگر سرمایه گذار به هر دلیل از منطقه آزاد روی برگرداند دیگر منطقه آزادی وجود نخواهد داشت لذا رفع دغدغه ها و تلاش به منظور رونق کسب و کار آنها، اولین و مهمترین اولویت کاری سازمان منطقه آزاد انزلی است.

وی افزود: در منطقه آزاد باتوجه به شرایط قانونی میل و رقبت به سرمایه گذاری بیشتری وجود دارد چون گره های سرمایه گذار و تجار با مباحث قانونی به آسانی قابل رفع است.

فرهادی با اشاره به فرصت های از دست رفته در بازارهای عراق و افغانستان ظرف سالهای اخیر و عزم جدی و پیگیری های سازمان توسعه تجارت، تصریح کرد : منطقه آزاد انزلی فرصت مناسبی است که باید از ظرفیت آن جهت هم افزایی و بهره برداری حداکثری از سرمایه های ملی استفاده کرد.

وی به برنامه های توسعه ای و تکمیل زیرساخت های مختلف منطقه و برخی کمبودهای برجای مانده از دوران گذشته اشاره کرد و افزود : با اتصال راه آهن به بندر کاسپین و راه اندازی اسکله رو رو در کنار طرح توسعه محدوده منطقه و الحاق چند شهرک صنعتی و فرودگاه بین المللی رشت سازمان منطقه آزاد انزلی می تواند در این حوزه موفق تر عمل کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی پیوند بین منطقه آزاد و اداره کل صمت را فرصت مغتنمی دانست که بتوانند با حرکت حول یک محور و با هماهنگی ۱۰۰ درصدی مشکلات تجار و بازرگانان را حل کنند.

به دنبال کسب ۱۰۰۰ میلیون دلار صادرات در سال جاری هستیم   

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در حاشیه این نشست گفت : به دنبال کسب ۱۰۰۰ میلیون دلار صادرات در سال جاری هستیم.

 تیمور پورحیدری افزود : هدف گذاری سال ۱۴۰۰ دستیابی به درآمد  ۷۰۰ میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۱ این هدف برای هزار دلار نشانه گذاری شده است که با برنامه ریزی های انجام شده قطعا از هدف گذاری پیشی خواهیم گرفت.

وی عنوان کرد: ما در استخراج آمار از سوی گمرک، منطقه آزاد و واحدهای صادراتی با مشکلاتی مواجه هستیم که این امر باید اصلاح شود.

در این نشست مدیران کشتیرانی دریای خزر و تشکل های بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی چالش‌ها و پیشنهادات خود در زمینه سازوکار رفع کمبود کشتی های تجاری، مشکلات تأمین ارزی، کمبودهای زنجیره لجستیک، دعوت از فعالین اقتصادی مناطق آزاد جهت حضور در رویدادهای بین المللی و  حذف مالیات بر ارزش افزوده بیان کردند.

بازدید از زیرساخت های موجود  همانند بندر کاسپین و دو شرکت صادرکننده نمونه کشوری این منطقه از برنامه های جانبی سفر معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت  به منطقه آزاد انزلی بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار