به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ؛ "توماس بریسول" کارشناس کشتیسازی و کارگزار صنعت کشتیرانی با اشاره به اینکه کشتیسازان کرهای زیانهای سنگینی را در شش ماهه اول سال ۲۰۲۲ متحمل شدند، گفت: یاردهای کرهای به دلیل رقابت سختی که با همتایان چینی دارند در قیمت گذاری محدودیت دارند در حالیکه هزینههای ساخت کشتی به شدت افزایش یافته است.
وی افزود: بر اساس گزارش انجمن کشتیسازی و صنایع اقیانوسی آلمان (VSM) کارخانجات کشتیسازی چینی در حال حاضر با قیمتهایی برای ساخت کشتی کار میکنند که ۳۰ درصد کمتر از قیمت ۱۵ سال پیش است.
در حالیکه در همین کشور میانگین دستمزدها در مدت ۱۵ سال ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.
VSM در گزارشی که در ماه می ۲۰۲۲ منتشر شده، یادآور شد: کارخانههای کشتیسازی کرهای در سال ۲۰۲۱ نیز علیرغم دریافت سفارشات زیاد زیان ۳.۳ میلیارد دلاری را ثبت کردند.
از سوی دیگر گزارش کلارکسون در زمینۀ قیمتهای جهانی ساخت کشتی که در تاریخ ۱۹ آگوست منتشر شده افزایش هزینهها، بالا رفتن قیمت فولاد، فشارهای تورمی گسترده و ... را دلیل ضرر و زیان کاخانجات کشتیسازی میدانند.
"Poten & Partner" مؤسسۀ سرمایهگذاری ساخت کشتی در همین زمینه در آخرین گزارش هفتگی خود اشاره کرده آخرین باری که یک مالک کشتی سفارش ساخت کشتی VLCC را در ماه ژوئن ۲۰۲۱ یعنی ۱۴ ماه پیش سفارش داده ۹۳ میلیون دلار هزینه داشت که در حال حاضر این رقم با افزایش ۲۸ درصدی به ۱۱۹ میلیون دلار رسیده است.
کارشناسان علت بیشتر ضرر و زیان ناشی از کشتیسازی کرۀ جنوبی را رقابت با کشتیسازان چینی میداند که حاضرند با قیمت کمتری نسبت به ساخت کشتی اقدام کنند.
از سوی دیگر گزارش ماهانه کلارکسون نشان میدهد که در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ سفارش جهانی کشتی به ۲۲۰ میلیون تُن ناخالص (CGT) باقی ماند که نسبت به ماه جولای ۲۰۲۱ که ۴۰۱ میلیون (CGT) بود، حدود ۴۸ درصد کاهش یافته است در این میان کارخانههای کشتیسازی کره جنوبی از ابتدای ۲۰۲۲ تا ماه جولای با کاهش ۳۶ درصدی سفارشات نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودند در حالیکه رقبای چینی آنها با ۶۵ درصد کاهش سالانه در سفارشات مواجه شدهاند.