به گزارش گروه بینالملل مانا؛ مؤسسۀ آلفالاینر در گزارشی که در ۱۷ آگوست ۲۰۲۲ منتشر شد به نابرابری ناوگان کانتینری جهان اشاره کرده و نوشت تجزیه و تحلیلهای به روز شده نشان میدهد اپراتورهای بزرگترین شرکتهای کشتیرانی معتبر جهان با افزایش درآمد در دو سال گذشته به سرمایهگذاری بیشتر و بالا بردن ظرفیت اقدام کردهاند.
در این گزارش آمده است در سال ۲۰۱۷ که مرسک رتبۀ برتر بین شرکتهای بزرگ کانتینری را برعهده داشت فاصله بین این شرکت و رتبه بیستم آن ۳.۲ میلیون TEU بود.
بر اساس این گزارش تا نیمه اول آگوست سال جاری میلادی ۱۰ شرکت برتر کشتیرانی ۲۱ میلیون TEU ظرفیت داشتند در حالیکه ۲۰ شرکت بعدی از رتبههای ۱۱ تا ۳۰ جمعاً حدود ۲.۵ میلیون TEU ظرفیت را از آن خود کرده بودند.
در ادامه گزارش آمده است درحال حاضر شکاف بزرگی بین شرکتهای بزرگ حملونقل کانتینری و بقیۀ شرکتهای این بخش به چشم میخورد که قابل بررسی و تحقیق است.
در ادامۀ این گزارش آمده است تعداد اپراتورهای خطوط اصلی کانتینری که بیش از یک میلیون TEU طرفیت دارند در پنج سال گذشته از تعداد شش شرکت به هفت شرکت افزایش یافته است، زیرا سه شرکت بزرگ ژاپنی ائتلاف "وان" را ایجاد کردند.
در ادامه گزارش آلفالاینر آمده است اگرچه برخی شرکتهای کوچک در رتبههای بعدی از نظر رتبهبندی قرار دارند، اما درآمد شرکت SM Line کرۀ جنوبی در محدودۀ Transpacific در سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی افزایش یافت در حالیکه دو سال پیش از آن وضعیت قرمز داشت.
از سوی دیگر شرکت Matson Navigation نیز در سال ۲۰۲۱ به سود عملیاتی ۱.۱۴ میلیارد دلاری دست یافت که بالاترین رقم در تاریخ فعالیت خود بود و نسبت به سال ۲۰۲۰ سودش پنج برابر شد.
در پایان این گزارش آمده است از نظر تحلیلگران آلفالاینر در حال حاضر در ظرفیت، درآمد و سود بین اپراتورهای کوچک، متوسط و بزرگ نابرابری خاصی ایجاد شده است.