۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲

نگرانی فعالان حمل‌ونقل دریایی از توزیع سوخت آلوده در بنادر هلند و بلژیک

مدیران خطوط کشتیرانی و مالکان کشتی‌ها در پی اعلام وجود سوخت آلوده در مخازن بانکرینگ ۳ بندر عمدۀ اروپا نگرانی عمیق خود را به جامعۀ جهانی و سازمان بین‌المللی دریانوردی اعلام کرده‌اند.
کد خبر: ۹۳۵۹۹

نگرانی فعالان حمل‌ونقل دریایی از توزیع سوخت آلوده در بنادر هلند و بلژیک


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ؛ کلوپ P&I انگلیس با بررسی نمونه‌هایی از میزان ذخیره‌سازی سوخت در آمستردام و روتردام هلند و آنتورپ بلژیک به عنوان بنادر اصلی اروپا هشدار داد وجود آلاینده‌ها سوخت مخازن در این بنادر را تهدید می‌کند که این کار یک نگرانی جدید برای فعالان جامعه دریایی ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش‌های دریافتی از کلوپ P&I شرکت‌های آزمایش کننده وجود آلاینده‌ها‌یی را در بنزین و سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها در مخازنی که توسط بنادر روتردام و آمستردام احداث شده، مشاهده کرده‌اند.

در این گزارش آمده است صاحبان صنعت کشتیرانی نگرانی عمیق خود را به مدیران بنادر مربوطه، مدیران صنعت بانکرینگ، دست‌اندر‌کاران و کارشناسان از یک سو و سازمان بین‌المللی دریانوردی از سوی دیگر اعلام کرده‌اند.

در این گزارش آمده است نمونه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد کشتی‌هایی که از سوخت کم‌سولفور این مخازن استفاده کرده‌اند با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند به گونه‌ای که یک کشتی در حال حاضر در این بندر قادر به حرکت نیست و توسط یدک‌کش به یارد تعمیراتی هدایت شده است.

به گفتۀ کارشناسان کلوپ P&I هشدار لازم به مدیران بنادر و مسئولان بانکرینگ هلند در ماه جولای داده شده بود، اما متأسفانه هنوز آلودگی‌ها از سوخت‌های ذخیره شده برطرف نشده است.

به گفتۀ مسئولان بانکرینگ این دو بندر، افزایش ۶۰ درصدی هزینه‌های سوخت باعث شده تا آنان نسبت به ذخیره بیش از حد سوخت اقدام کنند بدون آنکه در نظر بگیرند این نوع سوخت‌ها با آلودگی‌هایی همراه بوده است.

"Ansuman Ghosh" مدیر ارزیابی ریسک کلوپ P&I در این زمینه گفت: استفاده از این سوخت به پمپ‌های سوخت و ماشین‌آلات  کشتی‌ها آسیب می‌رساند و باید هرچه زودتر نسبت به پاکسازی سوخت‌ها اقدام شود.

وی افزود: تجزیه و تحلیل نمونه‌های صورت گرفته از سوخت‌های دو بندر نشان می‌دهد که سوخت‌ها میزان زیادی اسید در سطح بالا و پتاسیم غیر‌عادی دارند که منجر به افزایش رسوبات در مخازن سوخت کشتی‌ها می‌شود.

توزیع سوخت آلوده در بندر آنتورپ

تحقیقات دیگری نیز که در آنتورپ بلژیک انجام شده نشان می‌دهد که چند کشتی که از این بندر سوخت کم سولفور دریافت کرده‌اند سوختشان حاوی آلاینده‌های شیمیایی می‌باشد و از غلطت‌های غیر طبیعی بالا برخوردارند و در حال حاضر ماشین‌آلات کشتی‌هایی که از این نوع سوخت استفاده کرده‌اند با مشکلاتی مواجهند که  فعالیت برای شناسایی این نوع آلاینده‌ها ادامه دارد.

"Ansuman Ghosh" در ادامه می‌گوید: مشکلاتی که در این نوع سوخت‌ها مشاهده می‌شود شبیه آلاینده‌هایی است که در مخازن بانکرینگ سنگاپور اوایل سال جاری میلادی مشاهده شد که بخشی از سوخت‌ها حاوی هیدروکربن بوده و آسیب‌های مشابهی را به کشتی وارد کردند که خوشبختانه سازمان دریایی و بندری سنگاپور توانست با آزمایشات دقیق و تست‌های استاندارد  منابع تامین کننده سوخت آلوده را شناسایی کنند که در نهایت از این طریق به ۲۰۰ کشتی  آسیب وارد شد که خسارت آن حدود ۱۲۰ میلیون دلار بر‌آورد شد.

وی در پایان می‌گوید: با توجه به مشکلات پیشِ روی بنادر هلند و بلژیک پیشنهاد شده که با روش‌های آزمایش معتبر و اقدامات پیشگیرانه نسبت به شناسایی این آلاینده‌ها و ارزیابی خطراتی که ماشین آلات کشتی‌ها را تهدید می‌کند یک سناریوی واقعی را طراحی می‌کنند تا باعث از بین رفتن سوابق مثبت این بنادر در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی نشود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار