آشنایی با جزیره ایرانی در کتاب «جزیره گمشده لارک»

آشنایی با جزیره ایرانی در کتاب «جزیره گمشده لارک»
کتاب «جزیره گمشده لارک» حاصل پژوهش‌های حمید رضائیان اصل بوده که به تدوین برنامه‌ای برای توسعه این جزیره پرداخته است.
کد خبر: ۹۳۵۲۲

به گزارش مانا، این کتاب ۲۰۳ صفحه ای با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت ۲۵ هزار ریال در سال ۸۸ توسط انتشارات قیام به چاپ رسیده است.

در این پژوهش که شامل پنج فصل است، از طریق روش برنامه ریزی استراتژیک و در راستای انجام اقدمات مفید و موثر در منطقه، برنامه ای برای گسترش این جزیره تدوین شده است.

فصل ابتدایی این کتاب به بیان ویژگی های منطقه و ترسیم چهره کاملی از آن پرداخته که به عنوان اطلاعات خام در بخش های بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.

در بخش دوم، بررسی نحوه انجام برنامه ریزی استراتژیک در سازمان ها به عنوان راهگشای محقق آورده شده و در قسمت بعدی این کتاب، اطلاعات خام گردآوری شده ابتدایی در قالب روش ارائه شده در فصل دوم مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم برای توسعه جزیره را مشخص کرده است.

در انجام این پژوهش از خبرگان آشنا به مسئله شامل، کارشناسان معاونت عمرانی استانداری هرمزگان از طریق پرسش‌نامه نظرخواهی شده و نتایج آن به صورت جدول در فصل چهارم کتاب درج شده است.

فصل پنجم این کتاب نیز با عنوان نتایج تحقیق، به موضوع هایی از قبیل نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی منطقه، اهداف استراتژیک جزیره، پیشینه و محدودیت های پژوهش می پردازد.

بخش‌هایی از کتاب

جزیره لارک در جنوب غربی جزیره هرمز و شرق جزیره قشم و در جنوب بندرعباس واقع شده است. فارس نامه ناصری درباره جزیره لارک چنین آورده است:

از جزیره خلیج فارس دارای معدن اکسید دوفر در نزدیک به هفت فرسخ جنوب بندرعباس است. درازای آن از دو فرسنگ بیشتر است و پهنای آن از دو فرسخ کمتر و آب جزیره از برکه است.

جزیره لارک به علت نزدیکی به تنگه هرمز و امکان انجام مبادلات تجاری بین المللی و همچنین دسترسی آسان این جزیره به تنگه هرمز در وضعیت فعلی از جهات مختلف دارای اهمیت فراوانی است. این جزیره از گذشته های دور تحت تسلط حکومت ایران بوده است و اعمال این حاکمیت در زمان ساسانیان با شدت بیشتری عملی گردیده که در صفحات تاریخ محرز گشته است.

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است:

امروزه تنگه هرمز به عنوان یک نقطه استراتژیکی بیش از پیش مطرح است. اهمیت جزیره لارک ناشی از نقش حساس تنگه هرمز می باشد. عوامل چندی در موقعیت ممتاز و راهبردی تنگه هرمز دخیل هستند که شامل وجود ذخایر عظیم نفت و گاز، بازرگانی و حمل و نقل دریایی، بازار مصرف کالاهای غربی، صیادی و وجود منابع عظیم آبزیان دریایی، نقش فرهنگی و ایدئولوژیکی منطقه است.

جزیره لارک بزرگترین جزیره ایران در تنگه هرمز است و می تواند مکان مساعدی جهت استقرار قوای نظامی باشد. حاکمیت بر جزیره لارک تسلط برتنگه هرمز را در بردارد. زیرا که خلیج فارس به واسطه داشتن منابع عظیم نفت و گاز که به عنوان عناصر محرکه دنیای صنعتی شناخته می شوند و نیز وابستگی شدید صنعت و رفاه اجتماعی جامعه بشری به ویژه کشورهای صنعتی غرب به نفت خلیج فارس به صورت قلب اقتصادی جهان عمل می کند و تنگه هرمز به منزله آئورت این قلب است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار