۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷

ایجاد کریدور امن در دریای سیاه یک توافق جهانی است

امضای قرارداد به منظور ایجاد کریدور امن در دریای سیاه جهت حمل غلات و مواد غذایی اوکراین و روسیه به تمام نقاط دنیا یک توافق جهانی است که به ایجاد امنیت غذایی کمک می‌کند.
کد خبر: ۹۳۴۳۹

ایجاد کریدور امن در دریای سیاه یک توافق جهانی است

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ؛ "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل در مراسم امضای قرارداد ایجاد کریدور امن در دریای سیاه تأکید کرد: این یک توافق جهانی است و این امر برای کشور‌های در حال توسعه که در آستانه ورشکستگی، آسیب پذیری و قحطی به سر می‌برند یک آسودگی خاطر ایجاد می‌کند و به تثبیت قیمت جهانی مواد غذایی کمک خواهد کرد.

وی گفت: این قرارداد که به تازگی امضا شد مسیری را برای حجم قابل توجهی از صادرات مواد غذایی تجاری از سه بندر کلیدی اوکراین، دریای سیاه، اودسا، چرنومورسک و یوگنی باز می‌کند و ارسال مواد غذایی و غلات به بازار جهانی و پُرکردن شکاف عرضه و تقاضا برای مواد غذایی را تسهیل می‌کند.

استقبال دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی

دبیرکل IMO از امضای قرارداد برای ایجاد کریدور بشردوستانه دریایی در دریای سیاه به منظور اجازه ارسال کالا‌های اساسی از طریق دریای سیاه  به شدت استقبال کرد.

"کیتاک لیم" دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی از امضای توافقنامه بین روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل برای ایجاد کریدور امن دریایی بشردوستانه به منظور  صدور محموله‌های غلات و سایر مواد غذایی استقبال کرد.

وی گفت: بسیار خوشحالم که همه طرف‌ها برای ایجاد این مسیر و انتقال ایمن غلات و سایر کالا‌های مورد نیاز از طریق دریای سیاه به توافق رسیده‌اند.

بدون شک این توافق بدون روحیه همکاری کشور‌های دیگر و رهبری آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ممکن نبود.

وی افزود: در این میان ابزار IMO ایجاد کُد بین‌المللی امنیت کشتی‌ها و تأسیسات بندری (ISPS) برای حمل‌و‌نقل ایمن می‌باشد.

وی یاد‌آور شد: اعضای شورای IMO در سی‌و‌پنجمین نشست فوق‌العاده در مارس این درخواست را مطرح کرده بودند که خوشبختانه منجر به انعقاد قرارداد شد.

شایان ذکر است توافقنامه ایجاد کریدور امن در دریای سیاه طی دو سند جداگانه بین روسیه و اوکراین با حضور هیئت‌های این دو کشور در ترکیه و با حضور دبیرکل سازمان ملل و رئیس جمهور ترکیه به امضا رسید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار