۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷

خدمات لاینری منظم به بنادر هند توسط خطوط کشتیرانی ایرانی

خدمات لاینری منظم به بنادر هند توسط خطوط کشتیرانی ایرانی
پیش بینی می‌شود سرویس منظم بین بندرعباس در جنوب ایران و بنادر کاندلا و ناواشوا در سواحل غربی هند هر ۱۰ روز یکبار انجام شود.
کد خبر: ۹۳۳۶۸

به گزارش مانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی هندوستان تیم نوشته، شرکت‌های کشتیرانی ایرانی قصد دارند خدمات لاینری منظم بین بندرعباس و دو بندر کاندلا و ناواشیوا در هند برای جابه‌جایی محموله‌های مورد انتظار از روسیه ارائه دهند. ارائه این خدمات در حالی است که ایران اقداماتی را برای گنجاندن بندر چابهار در کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال به جنوب انجام داده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود خدمات منظم بین بندرعباس در جنوب ایران و بنادر کاندلا و ناواشیوا در سواحل غربی هند هر ۱۰ روز یک‌بار انجام شود و در صورت افزایش حجم محموله‌های صادراتی از روسیه در آینده، امکان افزایش دفعات خدمات لاینری به بنادر هند نیز وجود دارد.
انتظار می‌رود استفاده از کشتی‌های ایرانی برای این سرویس مشکلات مربوط به تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران و روسیه توسط کشور‌های غربی و همچنین مشکل بیمه محموله‌ها با توجه به عدم تمایل شرکت‌های بین‌المللی به پوشش بار‌های منشأ ایران و روسیه را مرتفع کند.
شرکت‌های ایرانی نیز اقداماتی را برای تسهیل حمل‌و‌نقل محموله‌های حمل شده از روسیه، چه از طریق دریا یا از طریق راه‌آهن، برای کاهش تأخیر‌ها انجام داده‌اند.
در پی درخواست‌های متعدد طرف هندی مبنی بر گنجاندن رسمی بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب (INSTC)، مقامات ایرانی به دبیرخانه INSTC اطلاع دادند که بندر چابهار اکنون بخشی از مسیر حمل و نقل دریایی، جاده‌ای و ریلی شمال –جنوب تلقی می‌شود. در قرارداد اصلی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب که در سال ۲۰۰۲ امضا شده است، این کریدور تمامی بنادر و شبکه‌های حمل و نقل در خاک ایران را پوشش می‌دهد.
به گفته یک منبع آگاه، در روز‌های اخیر فوریت فزاینده‌ای برای استفاده از INSTC در میان صادرکنندگان روسی برای انتقال کالا‌های خود به هند، به خصوص در حال حاضر که نمی‌توان از مسیر‌های سنتی از طریق دریای سیاه و کانال سوئز استفاده کرد، وجود دارد. مسیر ولادی وستوک نیز برای اکثر کالا‌ها کارآمد یا مقرون به صرفه نیست و این دلیل دیگری برای تمرکز بر کریدور ترانزیتی شمال-جنوب است.
سازمان بنادر و دریانوردی ایران اخیراً اعلام کرده است که جابه‌جایی کالا در چابهار در سه ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار