۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱

تثبت ذخایر کیلکا ماهیان دریای خزر/ صید ۲۰ هزار و ۵۳ تُن کیلکای دریای خزر

سرپرست معاونت صید و بنادر و ماهیگیری سازمان شیلات ایران از صید ۲۰ هزار و ۵۳ تن کیلکا در آب‌های دریای خزر خبر داد.
کد خبر: ۹۳۲۷۲

تثبت ذخایر کیلکا ماهیان دریای خزر/ صید ۲۰ هزار و ۵۳ تُن کیلکای دریای خزر

سید مصطفی بهشتیان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به ثبیت ذخایر ماهیان کیلکا طی سال‌های اخیر از صید ۲۰ هزار و ۵۳ تن از آب‌های دریای خزر توسط صیادان استان‌های گیلان و مازندران خبر داد.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه سال ما قبل آن ۲۰ هزار و ۱۳۸ تن کیلکا ماهی از دریای خزر صید شده بود، یادآور شد: بنابراین تفاوت رقم صید دو سال گذشته حدو ۵۵ تن بوده است.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به وجود تفاوت بسیار اندک میزان صید کیلکا ماهیان دریای خزر طی سال‌های اخیر، می‌توان به این نتیجه رسید که میزان ذخایر این گونه ارزشمند در دریای خزر به ثبیت رسیده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به فعالیت ۷۴ فروند شناور صیادی کیلکاگیر در آب‌های دریای خزر، عنوان کرد: از این میزان ۳۰ فروند شناور به استان گیلان و ۴۴ فروند شناور به استان مازندران اختصاص دارد.
به گفته بهشتیان، هر ساله سهم صید کیلکا ماهیان دریای خزر توسط صیادان استان مازندران در مقایسه با صیادان استان گیلان بیشتر است.
به گفتۀ سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، بیش از ۹۰ درصد کیلکای صید شده در دریای خزر متاسفانه به مصرف پودر ماهی می‌رسد.
وی بیان داشت: از آنجا که کیلکا ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.
بهشتیان با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه‌دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.
به گفته وی، در راستای حفظ ذخایر کیلکا ماهیان دریای خزر، کیلکاگیران استان‌های مازندران و گیلان در فصل بهار جهت زادآوری به صید این گونه اقدام نمی‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار