mana.ir

کد خبر: ۹۳۰۵۵ |
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

صنایع و حمل ونقل دریایی در معرض آسیب‌های جنگ روسیه و اوکراین

همه گیری جهانی کووید ۱۹و تغییرات آب و هوایی که مدت‌هاست صنایع و حمل و نقل دریایی را تحت تأثیر قرار داده از یک سو همچنین جنگ ناخواسته بین روسیه و اوکراین و افزایش قیمت نفت و بحران مواد غذایی نیز از سوی دیگر توجه همگان را در سراسر جهان به خود جلب کرده است.

صنایع و حمل ونقل دریایی در معرض آسیب‌های جنگ  روسیه و اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ موسسه S&P Global Platts با انتشار گزارشی توجه جهانیان را به این نکته جلب کرد که تنها حمل و نقل دریایی نیست که از محل کووید ۱۹ و جنگ روسیه و اوکراین آسیب می‌بیند بلکه تمامی صنایع دریایی مانند نفت و گاز و پتروشیمی از بحران‌های یاد شده در امان نیستند. به تعبیر دیگر همه بخش‌های دریایی در این رهگذر در امان نیستند و همه از خود می‌پرسند آیا همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. در واقع چشم دنیا به  حل بحران روسیه – اوکراین دوخته شده است.

در ادامه این گزارش آمده است بازیگران عرصه پتروشیمی پس از تجربه تلخ ویروس کووید ۱۹ در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ حالا با چالش‌های بحران روسیه -اوکراین مواجه شده که نمی‌توان آن را عادی قلمداد کرد.

در این ارتباط "شان استراوبریج" مدیرعامل بندر کورپوس کریستی تولید کنندۀ مواد پتروشیمی معتقد است برای مسئولان کشور‌ها تحریم کردن مؤسسات و یا شرکت‌های کشور دیگر خیلی آسان است و آنان به راحتی در یک جمله واژۀ تحریم را به کار می‌برند، اما نمی‌دانند عواقب آن دامنگیر تولید کنندگان و مصرف کنندگان خواهد بود.

برای مثال وقتی آمریکا شرکت‌های نفتی روسیه را تحریم می‌کند مسلماً برای پُر کردن این خلاء تلاش خواهد کرد در صورتی‌که موفق نشود نمی‌تواند پاسخگوی بازار باشد که همین کار هزینۀ زیادی را به اقتصاد کشور وارد می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه در واقع تمامی بخش‌های مختلف صنایع دریایی و حمل‌و‌نقل در‌گیر بحران روسیه - اوکراین  هستند، خاطر نشان ساخت در حال حاضر اکثراً طرح‌های نفت و گاز و پتروشیمی  در اجرا با مشکل مواجه شده‌اند.

"جان ویلتمن" تحلیلگر دریایی  نیز در این زمینه  اعتقاد دارد در حال حاضر در تمام دنیا همه چیز چه در دریا و چه در خشکی پس از کووید ۱۹ تحت تأثیر بحران روسیه - اوکراین قرار گرفته است.

در بخش دریایی بسیاری پروژه‌ها مانند کربن زدایی روی زمین مانده است و پروژه‌های بندری در بسیاری کشور‌ها نیمه کاره رها شده است.

بدین ترتیب صنعت حمل‌و‌نقل خطوط کشتیرانی اکثر کشور‌ها دنبال این هستند که چگونه می‌توانند پاسخگوی نیاز‌های مشتریان با استفاده از وسایل حمل‌و‌نقلی باشند درحالی‌که قیمت‌ها صعودی شده است.

"کلیف پیرون" مدیر بازرگانی اداره بندر جرجیا آمریکا نیز گفت جهان به خوبی توانست از تأثیرات کرونا عبور کند و علی‌رغم خسارت‌های وارده مشکلاتی که در حال حاضر از محل جنگ روسیه و اوکراین شاهدیم، کمتر بود.

اما هم اکنون حمل‌و‌نقل کانتینری، زیر‌ساخت‌های ریلی و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در سراسر جهان نمی‌تواند بدون تأثیر‌پذیری از بحران روسیه و اوکراین به مسیر خود ادامه دهد.

"گراویز نیلسون" تحلیلگر دریایی نیز در ادامه به تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر روند تولید و صادرات غلات اشاره کرده و می‌گوید در حال حاضر صادرات گندم از اوکراین به حالت تعلیق در‌آمده و کل جهان را تحت تأثیر قرار داده است که طی سال‌های گذشته جهان با چنین مشکلی مواجه نشده بود. اگرچه هر کدام سعی می‌کنند استراتژی متفاوتی را در پیش گیرند، اما بحران جهانی غذا همچنان یک چالش اساسی بین کشور‌ها به شمار می‌رود.

وی در ادامه به گران شدن مواد غذایی از محل بحران روسیه و اوکراین اشاره کرده و می‌گوید در حالی‌که جهان با کمبود غلات مواجه است گفته می‌شود ۲۰ میلیون تُن غلات به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار در بنادر اوکراین آماده حمل به مقاصد کشور‌های مختلف است، اما چنین امکاناتی را روسیه از اوکراین  سلب کرده است.

وی افزایش نرخ کرایۀ حمل‌و‌نقل دریایی را نیز از آثار و عواقب بحران روسیه و اوکراین می‌داند و می‌افزاید: افزایش جهانی قیمت نفت، کرونا، جنگ روسیه و اوکراین از عوامل اصلی افزایش حمل‌و‌نقل کالا به ویژه در بخش حمل‌و‌نقل کانتینری است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد همانگونه که جهان توانست بر بحران کرونا غلبه کند جنگ روسیه و اوکراین نیز به زودی به مراحل پایانی نزدیک شود تا بحران در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور‌ها کاهش یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار
پرطرفدارترین