۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲

کاهش ترافیک کشتی، کالا و کانتینر در بنادر روسیه

کاهش ترافیک کشتی، کالا و کانتینر در بنادر روسیه
سه خط بزرگ کشتیرانی کانتینری جهان یعنی مرسک (دانمارک)، سی ام‌ای سی جی ام (فرانسه) و ام اس سی (سوئیس و ایتالیا)، پس از بحران روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، واگذاری کانتینر‌های خالی خود را جهت حمل بار به/از بنادر روسیه به حالت تعلیق درآوردند.
کد خبر: ۹۲۷۰۶

به گزارش مانا، رئیس Delo Group که مالک شرکت “گلوبال پورتز” بزرگترین ترمینال اپراتور کانتینری روسیه است، در این باره گفته: با قطع سرویس شرکت‌های بزرگ کشتیرانی کانتینری که اکثر کالاهای تولیدی را در سراسر جهان حمل می‌کنند و تردد آنها به بنادر مختلف برای تداوم تجارت بین‌المللی ضروری است و عدم وجود جایگزینی برای آنها، عملکرد بنادر کانتینری روسیه با کاهش چشمگیری روبه رو می‌شوند.

دیمیتری پانکوف، همچنین گفته ما انتظار داریم که در صورت عدم وجود جایگزین در بازار، از ماه می (اردیبهشت ۱۴۰۱) شاهد کاهش ۹۰ تا ۹۵ درصدی عبور محموله‌ها (به و از بنادر روسیه) در منطقه شمال غربی از جمله پایانه‌های کانتینری در بنادر سنت پترزبورگ و اوست-لوگا باشیم.

“گروه دِلو”، پایانه‌هایی در شمال غربی و شرقِ دور روسیه و همچنین پایانه‌هایی در بندر نووروسیسک در دریای سیاه دارد.

پانکوف در ادامه افزود: بنادر شرق دور روسیه، دریای سیاه و دریای آزوف از خروج شرکت های بزرگ کشتیرانی کانتینری آسیب کمتری خواهند دید زیرا سهم آنها از ترافیک کالا و کانتینر کمتر از بنادر شمال غربی روسیه است و بازیگران جدیدی در آن مناطق شروع به ظهور کرده‌اند.

الکساندر ایسورین، مدیر اجرایی شرکت ترانس کانتینر که ارائه دهنده خدمات حمل و نقل کانتینری زیر نظر “گروه Delo” است نیز پیش بینی کرده که خروج شرکت های حمل و نقل کانتینری منجر به کمبود کانتینر در بازار روسیه خواهد شد. ایسورین گفت: بازار باید جایگزینی برای حدود ۳۰۰ هزار تی ای یو، پیدا کند.

“ترانس کانتینر” انتظار دارد حدود ۳۰ درصد از کانتینرهای موجود در بازار حمل و نقل روسیه از گردش خارج شوند. بازار حمل و نقل روسیه به احتمال زیاد نمی‌تواند همه چیز را جبران کند و جایگزینی برای بزرگترین خطوط کانتینری جهان (که تصمیم گرفتند دیگر در روسیه کار نکنند)، پیدا نماید. ایسورین پیشنهاد کرد که روسیه ممکن است چاره‌ای جز همکاری با شرکت های کوچکتر حمل و نقل کانتینری منطقه ای که تازه وارد بازار روسیه شده اند، نداشته باشد.

او گفت: شرکت‌های چینی، ژاپنی و کره ای هستند که می توانند تصمیم خود را در این رابطه بگیرند و من فکر می‌کنم که بسیاری از آن‌ها دارند صبر می کنند تا ببینند وضعیت چگونه پیش می‌رود.

لازم به ذکر است، کاپیتان علیرضا ابراهیمی زاده، مدیر عامل شرکت حمل و نقل ترکیبی گروه کشتیرانی ج.ا.ا اخیرا اظهار داشته: با ظرفیتی معادل سی و پنج هزار تی ای یو، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال احیای کریدور شمال-جنوب است که پلی برای نقل و انتقال کانتینرهای حاوی کالا از طریق قلمرو ایران به روسیه و سایر کشورهای حوزه دریای خزر محسوب می شود.

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان نیز تیرماه سال گذشته در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفته بود که با توجه به راهبری پایانه های کانتینری بندرعباس، چابهار و بنادر شمالی کشور و دسترسی وسیع به شبکه حمل و نقل دریایی، ریلی و زمینی با کمک روسیه در حال احیای کریدور شمال-جنوب است.

با تمام این اوصاف، چین با امکان دسترسی به شبکه ریلی روسیه، در حال جذب کالا و کانتینرهایی است که عملاً از طریق بنادر ولادی وستک و سنت پترزبورگ و نووروسیسک نمی توانند وارد قلمرو روس ها شوند و اکنون بنادر چین و شبکه راه آهن آن به یک شریان جدید و مطمئن برای نقل و انتقال محمولات تجاری به روسیه مبدل شده است.

منبع:آسام تدبیر

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار