۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

پیامد‌های بحران روسیه و اوکراین بر تجارت جهانی

روسیه و اوکراین بازیگران اصلی تجارت جهانی محصولات کشاورزی جهانی هستند که هرج و مرج و اختلال در اقتصاد آن‌ها ضربه شدیدی به تجارت جهانی می‌زند.
کد خبر: ۹۲۴۷۴

پیامد‌های بحران روسیه و اوکراین بر تجارت جهانی


به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه لویدز‌لیست در تحلیلی نوشت  پیامد‌های دراز‌مدت تهاجم روسیه به اوکراین روز به روز در حال آشکار شدن است و هرج و مرج و اختلال در تجارت جهانی از جمله عواقب آن به شمار می‌رود.

هرج و مرج و اختلال ناشی از روسیه و اوکراین روز به روز تجارت دریایی را پیچیده‌تر می‌کند و جهان هنوز به لایه‌های عمیقی که این بحران بر اقتصاد و تجارت دریایی در دراز مدت تأثیر خواهد گذاشت، پی نبرده است و آنچه در حال حاضر منتشر می‌شود به صورت ناقص و پر از ابهام است.

لویدز‌لیست در ادامه یاد‌آور شده است پس از تهاجم چهار هفته‌ای روسیه به اوکراین چشم‌انداز جدیدی پیش روی جامعۀ دریایی قرار گرفته است  به گونه‌ای که تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه سیستم‌های روسیه هر روز تشدید می‌شود در حالیکه هنوز بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده شامل بخش‌های مختلف اقتصادی روسیه نشده است.   

آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد جدا کردن روسیه از اقتصاد جهانی منجر به اختلال پایدار در همۀ بخش‌ها در کشور‌های مختلف است و بد نیست اشاره شود بحث صرفاً در زمینۀ نگرانی‌های جهانی از نفت و گاز نیست بلکه باید نگران آن بود که روسیه و اوکراین بازیگران جهانی محصولات کشاورزی هستند و ۵۳ درصد تجارت جهانی شامل روغن و دانه‌های آفتابگردان و ۲۷ درصد تجارت جهانی را گندم تشکیل می‌دهد.

روسیه همچنین تأمین کنندۀ جهانی محصولات شیمیایی از جمله کود شیمیایی، فلزات و محصولات چوبی است.

در ادامۀ تحلیل کارشناسان این مؤسسه آمده است به منظور بررسی اثرات بحران روسیه و اوکراین باید همۀ جوانب را با هم و در کنارهم دید و از سطحی‌نگری در این زمینه خودداری کرد به هرحال باید خاطر نشان ساخت که روسیه و اوکراین پیوند ناگسستنی با تجارت دریایی دارند و مسلماً حذف آن‌ها از اقتصاد دریایی اولاً به راحتی مقدور نیست و ثانیاً اثرات آسیب پذیر بیشتری خواهد داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار