به گزارش مانا و به نقل از نیوز، حدود ۷۰ کشتی روز دوشنبه (۱۴ مارس) در نزدیکی بندر چینگدائو در شاندونگ مشاهده شدند که تقریباً دو برابر تعداد آنها در پایان فوریه بود به همین دلیل انتظار میرود افزایش تأخیر در چین و سایر نقاط چین باعث افزایش نرخ حملونقل شود.
در حالی که معمولاً پس از تعطیلات سال نو چینی تعداد کشتیهایی که به دنبال ورود به چین هستند، افزایش مییابد امسال به دلیل قرنطینههایی که با هدف مهار شیوع ویروس جدید کرونا انجام میشود، حجم آن تشدید خواهد شد.
سالمون آیدان لی، از شرکت مشاوره انرژی وود مکنزی (Wood Mackenzie) گفت: « شیوع ویروس در مناطق مختلف چین افزایش مییابد و اقدامات قرنطینه چندان مؤثر به نظر نمیرسد زیرا قابلیت انتقال سویههای جدید بالاتر است و این مورد ما را با مشکل مواجه خواهد کرد، وضعیتی که در چند روز گذشته در چینگدائو بدتر شده است.»
وی افزود: به دلیل تاخیرهای روزافزون میتوان انتظار داشت که نرخ کرایهها افزایش یابد.
همچنین تعداد کشتیها در بنادر شانگهای، نینگبو و ژوشان در حال افزایش است در حالی که یک هفته پیش تعداد کشتیها ۲۴۳ فروند بود اکنون ۲۶۲ فروند کشتی در آنجا شمارش شده است. البته این وضعیت در شنژن و هنگکنگ کمی کاهش یافته و از ۲۰۸ کشتی در ۷ مارس به ۱۶۲ فروند نزول کرده است.
گسترش سریع سویه اُمیکرون در چین، فشار را بر زنجیرههای تأمین که از قبل تحت فشار تهاجم روسیه به اوکراین قرار گرفتند را افزایش میدهد.
خطوط کشتیرانی مانند مولر-مرسک (AP Moller-Maersk) خدمات خود به روسیه را لغو کرده و برخی از محمولههای ریلی از چین به اروپا متوقف شدهاند.
چین شهر شنژن و استان جیلین را در آخرین تلاش برای مهار بیماری همهگیر که فنّاوری و تولید خودرو را تهدید میکند، مسدود کرده است.
بندر کانتینری یانتیان، بزرگترین بندر شنژن اعلام کرد که عملیات بهطور عادی ادامه دارد. سیاست سختگیرانه چین برای مقابله با کووید صفر منجر به بسته شدن نسبی چندین بندر در سال گذشته شده که نگرانیها در مورد اختلال در زنجیره تامین و افزایش متعاقب آن هزینههای تولید را تشدید کرده است.
افزایش قیمتهای جهانی نفت و گاز به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، خطرات تورمی را در چین افزایش میدهد زیرا هزینههای کارخانه همچنان بالاست.