۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲

تأثیر بحران روسیه و اوکراین بر فعالیت کشتی‌های فله‌بر

تجارت جهانی غلات تحت تأثیر بحران روسیه و اوکراین باعث افزایش نرخ اجاره کشتی‌های فلۀ خشک و نرخ غلات شده است.
کد خبر: ۹۲۴۲۱

تأثیر بحران روسیه و اوکراین بر فعالیت کشتی‌های فله‌بر

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه لویدز‌لیست طی گزارشی اعلام کرد: بر اساس تحلیل مؤسسه Arrow Shipbroking در حال حاضر به نظر می‌رسد مسدود شدن مسیر‌های عبور کشتی فله در مناطق جنگی و شرایط ناشی از تحریم‌ها باعث کاهش ۵۰ درصدی تردد کشتی‌های فلۀ خشک در منطق بحرانی  شده است.

این مؤسسه کارگزاری در ادامه یاد‌آور شده است اگرچه ذخیرۀ غلات جهانی در سال ۲۰۲۱ برای پنجمین سال متوالی دچار اُفت شده بود، اما بحران روسیه و اوکراین به آن دامن زده است و در حال حاضر فعالت کشتی‌های فله و تجارت غله از شرایط نامناسبی برخوردار است.

به گفتۀ همین مؤسسه کارگزاری هیچ کس تکلیف خودش را به درستی نمی‌داند چرا‌که اکثر گذرگاه‌های عبور کشتی‌های فلۀ خشک مسدود شده است.

با توجه به اینکه گندم‌های صادراتی از مناطق بحرانی خاورمیانه ارسال می‌شد به همین جهت این منطقه در حال حاضر با مشکلات واردات و صادرات غله مواجه است و در این ارتباط به نظر می‌رسد یکی از مراکزی که می‌تواند پذیرای کشتی‌های فلۀ خشک باشد فرانسه، آلمان، هند، استرالیا و آرژانتین باشد که این موضوع نیز اثرات منفی خود را بر بازار غلات خواهد گذاشت.

در گزارش این کارگزار آمده است البته مشکلات صرفاً به موضوع غلات مربوط نمی‌شود بلکه حمل اکثر کالا‌ها با کشتی‌های فله مانند زغال‌سنگ، سنگ آهن، کود، روغن و ... نیز تحت تأثیر این شرایط قرار دارند.

از آن جایی‌که مسیر اصلی روغن آفتابگردان منطقه دریای سیاه می‌باشد به همین جهت اختلال در صادرات این محصول به سایر کشور‌ها باعث افزایش نرخ روغن‌های دیگر شده است.

در پایان این گزارش آمده است تغییر مسیر کشتی‌ها به منظور عبور نکردن از دریای سیاه و آزوف باعث طولانی شدن مسافت کشتی‌ها می‌شود که ممکن است در دراز مدت بر روی اجارۀ آن‌ها تأثیر بگذارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار