۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵

حمل و نقل دریایی از تهدید اُمیکرون در امان نیست

آمار ابتلا‌ی خدمۀ کشتی‌ها به سویه جدید کووید ۱۹ بالاست که این موضوع نگرانی زیادی را در بین کارفرمایان دریایی ایجاد کرده و زنجیرۀ لجستیک و تأمین کالا را با اختلال مواجه کرده است.
کد خبر: ۹۲۲۹۶

حمل و نقل دریایی از تهدید اُمیکرون در امان نیست


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ افزایش موارد ابتلای خدمۀ کشتی‌ها به ویروس اُمیکرون و الزامات قرنطینه‌ای سخت‌تر در بنادر به خصوص بنادر چین  کارفرمایان دریایی را دچار نگرانی بیش از حد کرده است.

در این ارتباط فرانچسکو گارگیولو، مدیر‌عامل شورای بین‌المللی کارفرمایان دریایی گفت: شیوع سویۀ جدید اُمیکرون در سراسر جهان به صنعت کشتیرانی ضربه می‌زند و روز به روز به صورت تصاعدی میزان مبتلایان بالا می‌رود.

وی گفت: شرکت کشتیرانی Anglo-Eastern Univan که ۱۶ هزار خدمه فعال دارد هر ماه خدمۀ پنج تا هفت فروند از کشتی‌هایش به ویروس اُمیکرون مبتلا می‌شوند د‌رحالیکه این رقم در کل  سال ۲۰۲۱ تنها یک یا دو کشتی بود.

"کارل شو" مدیر اجرایی کشتی Wilhelmsen Ship Management Ltd نیز گفت: از ژانویه سال جاری تا کنون خدمۀ ۱۲  فروند کشتی این شرکت دچار ویروس کرونا شده در حالیکه در تمام مدت سال ۲۰۲۱ خدمۀ چهار فروند کشتی دچار ویروس کرونا شده بودند.

"مارک اونیل" مدیر‌عامل شرکت Columbia Shipmanagement Ltd که ۱۵ هزار خدمه دارد نیز در این راستا گفت: در اکثر کشتی‌های این شرکت یک یا دو نفر از خدمه تحت تأثیر کرونای اُمیکرون قرار گرفته‌اند که همین موضوع علی‌رغم اقدامات احتیاطی آمار را روز به روز بالا می‌برد.

وی گفت: اگرچه شرایط تا حدودی قابل کنترل است، اما متأسفانه بنادر جهان از شنزن چین تا لس‌آنجلس و روتردام با صف‌های طولانی کشتی‌های باری مواجه هستند  و کمبود کارگران و رانندگان در این ارتباط احساس می‌شود.

این اختلالات با کنترل شدیدی که در بنادر چین به چشم می‌خورد شرایط بدتری را ایجاد می‌کند. متأسفانه بسیاری از کشور‌های جهان هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی سیاست‌های خود برای ریشه‌کن کردن اُمیکرون نشان نمی‌دهند و به نظر می‌رسد همه به این نتیجه رسیده اند که باید با این ویروس زندگی کنند.

وی یاد‌آور شد: اگرچه موارد ابتلای خدمه به طور خفیف گزارش شده با این حال رعایت موارد قرنطینه به مدت دو هفته برای تمام کشتی‌ها که حتی یکی از خدمه آنان دچار کرونا هستند، الزامی است.

گزارشگر بلومبرگ در ادامه می‌نویسد در این ارتباط وضعیت بنادر چین بسیار چالش برانگیز شده در صورتی‌که یک مورد بیماری خدمه در یک کشتی مشاهده شود کشتی به مدت دو هفته در بنادر چین قرنطینه می‌شود که این مدت گاهی سه هفته طول می‌کشد.

 در حال حاضر تغییر خدمه در چین برای دریانوردان خارجی غیر‌ممکن به نظر می‌رسد و مدت قرنطینه برای کشتی‌هایی که سنگ آهن را به چین حمل می‌کنند کمتر از ده روز نیست.

این گزارش حاکی است متوسط تأخیر ناشی از تأثیر ویروس کرونا بر حمل‌و‌نقل دریایی نیز قابل توجه است به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۱ میزان تأخیر ۱۱۴ درصد و از چین به اروپا  ۱۷۲ درصد افزایش یافت. البته آمار مربوط به تأخیر در حمل‌ونقل بر اثر ویروس اُمیکرون در ماه‌های ابتدایی سال جدید میلادی هم قابل توجه است، اما آمار رسمی هنوز اعلام نشده است.

"بیورن هوجگارد" مدیر‌عامل شرکت Anglo-Eastern نیز با تأیید اختلال در زنجیرۀ حمل‌و‌نقل یاد‌آور شد: کشور‌های کلیدی دریانوردی مانند هند، فیلیپین و بخش‌هایی از اروپا تحت تأثیر شدید آلودگی اُمیکرون قرار گرفته و در زنجیرۀ تأمین اختلال ایجاد شده است.

وی یاد‌آور شد: در ماه گذشته تست ۱۰۰ دریانورد این شرکت مثبت شد که این رقم در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه واکسیناسیون دریانوردان در حال افزایش است تأکید کرد به همین جهت سازمان IMO و سازمان بهداشت جهانی باید اقدامات شدیدتری را در صنعت حمل و نقل دریایی اتخاذ کنند.

وی در پایان گفت: خوشبختانه هیچ خدمه‌ای نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارد و علائم آنفلوآنزا در آنان مشاهده می‌شود که در مدت یک هفته تا ده روز علائم برطرف می‌شود، اما ممکن است با ورود به مراحل پیک خطرناک با هرج و مرج‌های جدیدتر، بزرگتر و سریعتر ناشی از سویۀ اُمیکرون در صنعت حمل‌ونقل دریایی مواجه باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار