روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ کُند می‌شود

رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۱ با بالاترین سطح خود رسید که این رشد تاکنون بی‌سابقه بوده است در این سال ارزش کلی تجارت جهانی به ۲۸.۵ تریلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. البته روند رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ با حرکت بطئی مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۲۳۷

رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ کُند می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ آنکتاد با انتشار گزارشی با اشاره به اینکه رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید اعلام کرد رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ کمتر از حد انتظار خواهد بود.

در این گزارش آمده است اگرچه تجارت جهانی به روند رشد مثبت خود ادامه خواهد داد، اما این روند همانند سال ۲۰۲۱ نخواهد بود. رشد تجارت جهانی در نیمۀ اول سال ۲۰۲۱ با روند غیر‌قابل باوری پیشرفت کرد که این حرکت در نیمه دوم سال نیز ادامه پیدا کرد به گونه‌ای که در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ همۀ اقتصاد‌های تجاری بزرگ شاهد افزایش واردات و صادرات بیشتر از سال ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ بودند که این اتفاق هم در کشور‌های در حال توسعه و هم در کشور‌های توسعه یافته نمود پیدا کرد.

ناگفته نماند افزایش حجم تجارت جهانی منجر به افزایش قیمت‌ها به ویژه در بخش صادرات کالا شد. در این راستا  بر اساس بررسی‌های انجام شده قیمت کالا‌ها نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۳۲ درصد افزایش یافت. به هرحال در بیشتر بخش‌های اقتصادی شاهد رشد درآمد‌ها بودیم.

گزارش آنکتاد نشان می‌دهد رشد تجارت جهانی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ مثبت بوده و به کُندی پیش خواهد رفت. انتظار می‌رود در ماه‌های بعدی رشد مثبت تجارت جهانی همچنان حفظ شود.

اما فراموش نکنیم در سال جاری میلادی شاهد یک حرکت همه جانبه رشد بخش‌های مختلف اقتصادی مانند ۲۰۲۱ نخواهیم بود هرچند ممکن است کاهش میزان ابتلای جامعۀ جهانی به ویروس اُمیکرون و سایر احتمالات، ارقام پیش‌بینی شده را برهم زند.

از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد آمریکا و اختلالات لجستیکی از یک سو و نگرانی‌های مربوط به بخش املاک و مستغلات چین از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی جهان نیم درصد کاهش یابد.

آنکتا‌د در پایان این گزارش خاطر نشان ساخته است تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۱ نیز از رشد و توسعه بیش از حدی نسبت به  سایر بخش‌های اقتصادی برخوردار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار