به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز هماکنون دهها کشتی جنرال کارگو پُر از کانتینر در بنادر نیویورک پهلو گرفتهاند که این کار مورد انتقاد سازمان تجارت جهانی قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش "رابرت کوپمن" اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی در گفتگو با رویترز در این زمینه گفت: از ابتدای سال ۲۰۲۲ تنگناهای تجارت جهانی که بیشتر ناشی از افزایش تقاضا است باعث شده تا اکثر خطوط کشتیرانی با کمبود کشتیهای کانتینری مواجه باشند.
وی افزود: اگرچه تصور مسئولان سازمان تجارت جهانی بر این بود که از ماه اکتبر با شیوع سویه جدید کرونا تقاضا برای حمل کالاهای کانتینری کاهش مییابد و یا حمل برخی از کالاها به تعویق میافتد، اما در برخی خطوط کشتیرانی از ابتدای سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش تقاضا بودیم و در این میان گرایش به سمت حمل کالا با کشتیهای غیرکانتینری افزایش یافت. بدین ترتیب به نظر میرسد به علت وجود تقاضا و وجود کالا برای حمل، مدیران خطوط کشتیرانی ترجیح میدهند حتی به تعطیلات نروند تا نسبت به حمل کالا به منظور کسب درآمد با هر نوع کشتی اقدام کنند.
این اقتصاددان ارشد تجارت جهانی در ادامه یادآور شد: با اختلالاتی که در حمل کالا و استفاده از کشتیهای کالای عمومی به چشم میخورد معلوم نیست خطوط کشتیرانی برای حمل خودرو در صورت افزایش تقاضا با توجه به کمبود کشتیهای خودروبر چه تصمیماتی خواهند گرفت.
وی با اشاره به اینکه مطمئن هستیم که در ماههای آینده تجارت دریایی به حالت عادی خواهد رسید با این حال باید انتقاد خود را از سازمان تجارت جهانی و از مسئولان خطوط حمل و نقل دریایی آمریکا برای استفاده از کشتیهای حمل کالای عمومی به منظور جابهجایی کانتینر را به گوش جامعۀ دریایی برسانیم، زیرا اقدام به چنین کاری به ایمنی حمل کالا لطمه زده و هرج و مرج در زنجیرۀ تأمین بوجود میآورد.
وی در پایان گفت: در این ارتباط سازمان تجارت جهانی از تمامی دولتها، مشاغل، کارشناسان و دست اندرکاران زنجیرۀ تأمین جهانی دعوت خواهد کرد تا در اجلاس تجارت دریایی که در ماه مارس ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد، شرکت کنند. در این اجلاس مسائل و مشکلاتی از این قبیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت، زیرا این کار یعنی حمل کانتینر با کشتیهای غیرکانتینری هم تبعات منفی و هم درسهایی برای آموختن دارد.