به گزارش گروه بینالملل مانا؛ کارشناسان این بیماری پیشرفتهای فوق العادهای را در صنعت حملونقل کانتینری بوجود آورده که از جملۀ آنها استفاده از کشتیهای کوچک کانتینری و قدیمی است.
"Trevor Heaver" اقتصاددان دانشگاه بریج کلمبیا طی مقالهای در سایت لویدزلیست با اشاره به گرایش مالکان، اجاره کنندگان، حمل کنندگان کالا به سمت کشتیهای کوچک کانتینری نوشت امروزه نرخهای حمل و نقل کانتینری سر به فلک کشیده و نرخها روز به روز با هزینههای نهایی که برای خطوط کشتیرانی دربر دارد صعودی است. در این میان افزایش گرایش به سمت کشتیهای کوچک که سریعتر دریانوردی میکنند بیشتر شده است. در این راستا کشتیهای قدیمیتر کوچک هم فعال شدهاند، زیرا کشتیهای کوچک به علت کم هزینه بودن سودهای فوقالعادهای را برای صاحبان آنها به ارمغان آوردهاند.
وی تأکید میکند در حالی کشتیهای کوچک کانتینری با اقبال مواجه شده است که پیش از سال ۲۰۲۱ این قبیل کشتیها مقبولیت زیادی نداشتند.
وی در ادامه یادآور شد: اگرچه کشتیهای کوچک کانتینری برای تجارت در مسیر شرق به غرب کاربرد چندانی ندارند، اما در مسافتهای کوتاهتر از اهمیت زیادی برخوردارند.
وی پیشبینی میکند ممکن است رشد مجدد اُمیکرون کاهش نرخها را در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به دنبال داشته باشد با این حال کشتیهای کوچک کانتینری در این زمینه کمتر آسیب میبینند و کاهش نرخها بیشتر به زیان کشتیهای بزرگ است.
وی به مالکان کشتی و خطوط کشتیرانی پیشنهاد میکند امروزه شرایط به گونهای است که نباید تمام تخم مرغها را در یک سبد قرار دهند همانگونه که صاحبان کالا هم چنین کاری نمیکنند. باید در کنار سفارش کشتیهای بزرگ به سفارش کشتیهای کوچک توجه نشان دهند و این امر نتایج بهتری برای آنها دارد. چراکه این قبیل کشتیها امروزه با اقبال بیشتری مواجه است.