علیرضا چشم جهان؛مدرس و محقق باسابقه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به آمار تجارت در یاپایههای جهان در سال ۲۰۲۱ اظهار داشت: بر اساس آمار این مقدار ۱۱ میلیارد و صد میلیون تن بوده است.
وی افزود: شیوع بیماری کرونا و سویه های مختلف آن، وقایعی مانند انسداد کانال سوئز، نابرابری عرضه و تقاضا در عرصه کشتیرانی و تامین کانتینر، ازدحام بنادر و شبکه های پسکرانه ای از جمله مسائل متعددی بودند که به مرور در چرخه زنجیره تامین، لجستیک و حمل و نقل در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تحت تاثیر تاثیر گذار بودند.
چشم جهان در بخش دیگری از سخنانش به پیش بینی رشد حمل و نقل دریایی و همچنین کریدورهای ریلی و ترکیبی جایگزین در غیاب ظرفیت کافی در شبکه کشتیرانی پرداخت و با اشاره به آمار عملکرد بنادر مهم نوار ساحلی دریای خزر (به ویژه آکتائو، کوریک ، ترکمن باشی و باکو) بر اهمیت هماهنگی تمام سازمانها و نهادهای مسئول برای افزایش میزان عملکرد بنادر شمالی کشور برای ایفای نقش مؤثر و پایدار در تجارت با کشورهای همسایه شمالی در راستای سیاست توسعه دریا محور تاکید کرد.
وی به رشد جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ اشاره کرد و اذعان داشت: طبق بررسیها و تحقیقات انجام شده، قاره آفریقا شاهد دو برابر شدن جمعیتش خواهد بود و این در حالی است که قاره اروپا چهار درصد از جمعیتش کاسته میشود. بنابراین در سه دهه پیشِ رو ما شاهد ایفای نقش بزرگتری از آفریقا در زنجیره تامین جهانی خواهیم بود و در پی آن بر تردد خطوط و فعالیت شرکتهای کشتیرانی در آن قاره افزوده میشود و از سوی دیگر، با گرم شدن کرۀ زمین و آب شدن تدریجی یخ در قطبها و همچنین مسیرهای حملونقل دریایی جدید، سطح وابستگی به مسیرهای کنونی را کاهش خواهد داد.
چشم جهان به تحلیل آثار استفاده از سوختهای غیرفسیلی جدید (مانند متانول سبز) در صنعت کشتیرانی و حملونقل دریایی، تکنولوژی پرینترهای سه بعدی، سنتتیک بیولوژی، پدیده بلاکچین و همچنین رایج شدن ارزهای دیجیتال و اینترنت اشیا پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم در چرخه بزرگ زنجیره جهانی باقی بمانیم می بایست به همه این نوآوریها و پدیدهها از هم اکنون با دقت توجه و برای مواجهه با چالشهای ناشی از آنها آماده شویم.