۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

عدم تخصیص اعتبار تعیین شده برای مقابله با سنبل آبی

با توجه به تمام پی‌گیر‌ی‌ها و نامه نگاری‌های به عمل آمده در خصوص تخصیص مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال برای نخستین بار به استان گیلان برای مقابله با گونۀ مهاجم سنبل آبی، به دلیل عدم نقدینگی در خزانه،  این مبلغ تاکنون ابلاغ نشده است.
کد خبر: ۹۲۰۰۳

عدم تخصیص اعتبار تعیین شده برای مقابله با سنبل آبی


ساسان کفایی در گفتگو با خبرنگار مانا از انجام پروژه تصویر برداری هوایی از تالاب انزلی برای نخستین بار در دورۀ مدیریتی خود گفت و بیان داشت: رفع تصرف ده‌ها هکتار از اراضی تالابی استان و ارتقا و بازنگری مرز برخی مناطق حفاظت شده استان نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته محسوب می‌شود.

مدیر کل سابق اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان، ادامه داد: طرح جامع هفت سالۀ احیای تالاب انزلی با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد و ۵۸۰ میلیارد ریال برای اولین بار از سوی ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور تصویب و ابلاغ شد که تا کنون فقط یک سال از آن سپری شده است.

وی همچنین در خصوص اقدامات نیمه تمام در دولت گذشته نیز گفت: با توجه به تمام پی‌گیری‌ها و نامه نگاری‌های به عمل آمده در خصوص  تخصیص مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال برای نخستین بار به استان برای مقابله با گونه مهاجم سنبل آبی، اما به دلیل عدم نقدینگی در خزانه، این مبلغ تاکنون ابلاغ نشده است.

کفایی در ادامه برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های بلند مدت در جهت حفاظت و پایداری اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی استان، از جمله در جنگل‌های باستانی هیرکانی، تالاب‌ها، دریای خزر، رودخانه‌ها و کوهستان و نیز انجام پیگیری‌های لازم و منسجم در جهت کنترل و مدیریت پسماند و شیرآبه آن، به ویژه در خصوص محل دفن پسماند از جمله اقداماتی محسوب می‌شوند که باید در اولویت اصلی دوره مدیریت بعدی قرار گیرند.

وی در ادامه انجام اقدام‌های لازم در جهت حفظ یا افزایش جمعیت گونه‌های شاخص و در معرض خطر انتقراض و کنترل جمعیت گونه‌های مهاجم به ویژه سنبل آبی و آموزش عمومی و جلب مشارکت همه نهار‌های دولتی و غیردولتی در حفاظت از محیط زیست را از دیگر اولویت‌هایی دانست که در دوره مدیریت جدید باید مورد توجه قرار داده شود.

این مقام مسئول سابق در محیط زیست استان گیلان، بهره برداری بی‌رویه از منابع و توسعه خارج از توان سرزمینی را از جمله چالش‌های اصلی محیط زیست استان گیلان اعلام کرد و گفت: برنامه آمایش سرزمین و کاهش اثرات فعالیت‌های انجام گرفته با اتخاذ برنامه‌های مدیریتی و اجرایی به طور مثال تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها راه حل رفع این معضل می‌تواند باشد.

وی به کاهش جمعیت و تنوع ژنی حیات وحش کشور به دلیل تخریب زیستگاه‌ها، شکار و صید غیر‌مجاز و بی‌رویه اشاره کرد و اذعان داشت: حفظ خُرد زیستگاه‌های موجود و امکان ارتباط بین جمعیت‌های مختلف حداقل با معرفی زیست گاه‌های حفاظت شده جدید، عزم ملی در کنترل شکار و صید، حمایت‌ها و تضمین‌های قانونی محیط بانان می‌تواند راه حل رفع این مشکل باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار