۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹

جامعۀ دریایی و بندری، پیروز در دو بحران تحریم و کرونا

جامعۀ دریایی و بندری، پیروز در دو بحران تحریم و کرونا
در مواجهه با بحرانی مانند کرونا از اقدامات بسیار ساده و پیش‌پا افتاده تا اقدام برای تأمین واکسن فعالان این عرصه که به معنای واقعی در جبهۀ اقتصادی در حال مبارزه‌اند می‌تواند ثمربخش باشد.
کد خبر: ۹۱۴۴۸

 
                    علی داود ترکمان
مدیرعامل و عضوهیئت مدیره شرکت تایدواتر خاورمیانه                                                                                                                                                                                                                               

فائق آمدن بر احساسات و هیجانات ناشی از کرونا، اولین قدم مفید و مؤثر در مدیریت بحران است. همکاران ما در بخش‌های مختلف علی‌رغم وجود تهدیدی جدی به نام ویروس کرونا، این سنگر را خالی نگذاشتند و فداکارانه در عرصۀ جهاد اقتصادی کشور جان‌فشانی کردند. ثمرۀ این فداکاری‌ها، فعال ماندن بنادر و پویایی اقتصادی بود. در این میان، اقدامات تأمینی در حوزۀ بهداشت، سلامت، آموزش و همچنین انتشار واقعیات با هدف غلبه بر شایعات از دیگر اقدامات مفیدی بود که صورت گرفت و مؤثر واقع شد.
در ماه‌های نخست شیوع ویروس کرونا، خبرهای نگران‌کننده و انتشار کلیپ‌هایی از گرفتاری جمعی و گروهی مسافران و خدمۀ شناورها، زمینۀ بروز ترس و نگرانی را افزایش داد و عملاً شاهد افت عملکرد بودیم. این یک بحران به معنای واقعی بود که تاکنون نیز شرایط مشابه آن را تجربه نکرده بودیم و به همین دلیل، کنار آمدن با شرایط جدید نیاز به اندکی زمان داشت. با این حال، از همان دورۀ آغاز همه‌گیری این ویروس منحوس، اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت همکاران و فعالان دریایی و بندری و ارتقاء روحیۀ آنان از سوی این مجموعه در دستور کار قرار گرفت. شاید انجام یک تست کرونا یا توزیع بسته‌های سلامت و یا حتی گرفتن دمای بدن همکاران ساده به نظر برسد، اما می‌تواند زمینۀ ایجاد آرامش فکری و روانی را در قدم اول ایجاد کند که حائز اهمیت است. نکته اینجاست که در مواجهه با بحرانی مانند کرونا از اقدامات بسیار ساده و پیش‌پاافتاده تا اقدام برای تأمین واکسن فعالان این عرصه که به معنای واقعی در جبهۀ اقتصادی در حال مبارزه‌اند می‌تواند ثمربخش باشد.
بحران دیگری که متأسفانه به جامعۀ دریایی و بندری کشور تحمیل شد، بحث تحریم‌های ظالمانه بود. تحریم‌هایی که در قدم نخست، بنادر ایران را هدف قرار داد و قصدش ویرانی اقتصادی کشور بود. در عین حال، در شرایط تحریم مردانی قد علم کرده و کشتی‌های خود را به خاطر شرایط کشور عزیزمان ایران در معرض قرار دادند و اجازه ندادند کمبود در زمینۀ مواد غذایی و تجهیزات بهداشتی ایجاد شود و خاطری را مکدر سازد. مردان دریا و دریادل در طول دوران شیوع ویروس کرونا به وظایف‌شان به خوبی عمل کردند، اما متأسفانه مفسده‌ها و دلالان و ویژه‌خواران اجازه ندادند اقلام مطابق با نیاز به دست مصرف‌کنندگان برسد. با این حال، اعتقادم این است که زنجیرۀ دریایی و بندری در دوران شیوع کرونا فراتر از انتظار عمل کردند و توانستند هم‌زمان بر دو بحران تحریم و شیوع ویروس کرونا غلبه کنند.
وفور اقلام متنوع کالاها اعم از غذایی، بهداشتی، دارویی، صنعتی و... در همه‌جای کشور نشان از عملکرد مطلوب این صنعت حیاتی دارد که توانست بار دیگر از آزمونی بزرگ، سربلند بیرون بیاید و افتخاری دیگر بیافریند. اما آنچه همچنان آزاردهنده است اینکه علی‌رغم وفور انواع کالاها در بنادر، عدم توان دولت قبلی در توزیع مناسب، موجب ایجاد فضای چندنرخی برای کالاها شد. امیدواریم که در دولت جدید، ضعف‌های موجود نیز به حداقل برسد تا در نهایت، همۀ مردم عزت‌مند ایران ثمرۀ جهاد اقتصادی‌ای را که از بنادر و دریاها آغاز می‌شود بچشند. 
 

ارسال نظرات
آخرین اخبار