۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۴

کاسکو چین ۲۹ کشتی تانکر و فله‌بر جدید سفارش داد

شرکت کشتیرانی کاسکو، بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی چین، با سفارش ساخت ۲۹ فروند کشتی فله‌بر و تانکر به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار دیگر به شرکت‌های داخلی، در راستای گسترش ناوگان خود برای ساخت کشتی‌های تانکر و فله‌بر گام برداشت.
کد خبر: ۱۰۴۸۸۵

کاسکو چین ۲۹ کشتی تانکر و فله‌بر جدید سفارش داد

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از Maritime Executive؛ شرکت کشتیرانی کاسکو از قرارداد‌های جدید کشتی‌سازی به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار رونمایی کرد و اعلام نمود که سرمایه‌گذاری‌های خود برای گسترش و نوسازی ناوگان – که تاکنون مجموعاً بیش از ۷.۵ میلیارد دلار ارزش دارد – را ادامه می‌دهد.

این شرکت در حال حاضر سفارش‌های بزرگی را در چین برای ساخت کشتی‌های کانتینری نوساز و فله‌بر‌های خشک ثبت کرده است. در طول سال ۲۰۲۵، کاسکو نخستین سفر کشتی کانتینری با سوخت دوگانه متانول را انجام داد و پروژه نوسازی کشتی COSCO Shipping Libra را به پایان رساند. این اقدام، تجربه‌ای ارزشمند برای توسعه عملیات سبز و کم‌کربن در کشتی‌های کانتینری بزرگ فراهم کرد.

کاسکو اعلام کرده است که شش فروند کشتی حمل فرآورده‌های نفتی بسیار بزرگ (VLCC) با ظرفیت ۳۰۷ هزار DWT سفارش داده است. ساخت این کشتی‌ها با سرمایه‌گذاری ۷۱۵ میلیون دلاری در کارخانه کشتی‌سازی دولتی دالیان انجام خواهد شد. تانکر‌های جدید با سیستم سوخت دوگانه متانول و LNG طراحی شده‌اند و قرار است بین آوریل ۲۰۲۷ تا نوامبر ۲۰۲۸ تحویل داده شوند.

بخش عمده‌ای از سفارش‌های جدید نیز به ساخت ۲۳ فروند کشتی حمل بار فله خشک با ارزشی بیش از یک میلیارد دلار اختصاص دارد. این کشتی‌ها با ظرفیت ۸۷ هزار DWT توسط شرکت کشتی‌سازی دالیان ساخته می‌شوند و تحویل آنها بین مه ۲۰۲۷ تا پایان سال ۲۰۲۸ برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس این گزارش، انتشار خبر سفارش‌های جدید کاسکو در حالی صورت گرفت که ایالات متحده تصمیم گرفت تحقیقات خود درباره شیوه‌های تجاری کشتی‌سازی چین و هزینه‌های اعمال‌شده بر کشتی‌های ساخته‌شده متعلق به چین یا تحت مدیریت آن را به تعویق بیندازد.

کاسکو و شرکت تابعه آن OOCL از جمله شرکت‌هایی هستند که در برابر برنامه هزینه‌های بندری آمریکا آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند. در نخستین هفته اجرای دریافت عوارض بندری، این دو شرکت بیش از ۴۰ میلیون دلار هزینه‌های ویژه بندری در آمریکا پرداخت کردند. در صورت ادامه اجرای پیشنهاد نماینده تجاری آمریکا، هزینه سالانه بندری برای این شرکت‌های حمل‌ونقل چینی می‌توانست به بیش از ۲ میلیارد دلار برسد.

طبق این گزارش، در طول ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۵، درآمد کل کاسکو بیش از ۴ درصد و سود آن حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. این روند در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۵ شدت گرفت، به‌گونه‌ای که درآمد شرکت بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت و سود نیز به نصف رسید.

کاسکو ضمن تأکید بر استراتژی گسترش خدمات یکپارچه، بر ادامه رشد انعطاف‌پذیر و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف از جمله خرید ترمینال در تایلند، بهینه‌سازی شبکه‌ها و توسعه مسیر‌های جدید بین آسیا، مکزیک، آمریکای لاتین و سایر نقاط جهان تأکید کرده است.

این شرکت همچنین از افزایش ۶ درصدی حجم جابه‌جایی کانتینر‌ها به بیش از ۲۰ میلیون TEU در ۹ ماه نخست سال و دستیابی به توان عملیاتی ۱۱۳ میلیون TEU با رشد ۵.۶ درصدی خبر داده است.

کاسکو در سال ۲۰۲۴ استراتژی توسعه بلندمدت خود را همراه با برنامه‌هایی برای نوسازی ناوگان و کاهش اثرات زیست‌محیطی اعلام کرد.

در پایان این گزارش آمده است که کاسکو بزرگ‌ترین شرکت در حمل‌ونقل فله خشک و نفت خام محسوب می‌شود و از نظر ظرفیت کانتینری در رتبه چهارم جهانی قرار دارد. این شرکت تمرکز خود را بر توسعه پایدار و گسترش رویکرد یکپارچه در زمینه حمل‌ونقل، بنادر و لجستیک گذاشته است.

سفارش ساخت ۶ فروند کشتی کانتینری توسط شرکت یانگ مینگ تایوان

شرکت یانگ مینگ تایوان نیز خرید و ساخت مجموعه‌ای از کشتی‌های کانتینری با سوخت دوگانه‌سوز متانول را به کارخانه‌های کشتی‌سازی ژاپن سفارش داده است.

بر اساس این گزارش، یانگ مینگ قرارداد‌هایی برای خرید و ساخت ۶ فروند کشتی کانتینری دوگانه‌سوز متانولی با ظرفیت ۸۰۰۰ TEU با کارخانه‌های کشتی‌سازی نیهون شیپ‌یارد (Imabari Shipbuilding) و شوئی کیسن کایشا (Shoei Kisen Kaisha) امضا کرده است.

این قرارداد‌ها شامل خرید سه فروند کشتی و سفارش ساخت سه فروند دیگر است. تحویل این کشتی‌ها برای سال ۲۰۲۸ برنامه‌ریزی شده و گامی کلیدی در راستای بهینه‌سازی ناوگان یانگ مینگ برای تأمین ظرفیت میان‌مدت تا بلندمدت و تقویت شبکه خدمات جهانی آن به‌شمار می‌رود.

کشتی‌های جدید نخستین سری از ناوگان یانگ مینگ خواهند بود که دارای مشخصات دوگانه‌سوز هستند. پس از تحویل، این کشتی‌ها به تدریج جایگزین کشتی‌های کانتینری کلاس ۵۵۰۰ TEU خواهند شد که بیش از ۲۰ سال در حال فعالیت‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار