
محمدجواد شاهجویی کارشناس صنعت ریلی در گفتوگو با خبرنگار مانا درباره تکمیل بخش عراقی پروژه شلمچه_ بصره با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه سمت ایرانی آن، گفت : درباره اینکه عراقیها هم آیا واقعاً این اراده را دارند که پروژه ریلی شلمچه_ بصره را تسریع کنند، نظرات ضد و نقیضی وجود دارد.
وی افزود: یک دورهای فکر میکردم شاید دوستان ما در عراق انگیزهای برای تکمیل این مسیر ریلی نداشته باشند اما امروز مطمئنم که این اراده از طرف عراقیها خیلی بیشتر از ارادهای است که شاید در طرف ایران وجود داشته باشد. آنها خیلی جدی این موضوع را پیگیری میکنند و تلاش میکنند که هرچه سریعتر این اتفاق بیفتد.
اتصال کامل ریلی ایران و عراق
برخی کارشناسان بر این باورند که راهآهن شلمچه - بصره جایگاه اروند را از یک منطقه صرفاً تجاری به هاب حملونقل ترکیبی ارتقا میدهد. این خط ریلی با اتصال به شبکه ریلی سراسری ایران، امکان حمل مستقیم کالا از مناطق صنعتی کشور تا بنادر جنوبی عراق را فراهم میکند.
اما شاهجویی معتقد است: راه آهن شملچه بصره به حملونقل ترکیبی کمکی نمیکند بلکه بخشی از حملونقل ترکیبی که از سمت خاک ایران به عراق داشتیم را تبدیل به تک موداله میکند و اتصال کامل ریلی بین ایران و عراق را ایجاد میکند. در این مسیر خیلی بحث حمل ترکیبی مطرح نیست.
شملچه - بصره به تنهایی کافی نیست
این کارشناس حملونقل ریلی یادآور شد: خودِ راه آهن شلمچه - بصره شاید به تنهایی برای افقهایی که در کشور وجود دارد، کفایت نکند. شلمچه - بصره در کنار راه آهن کرمانشاه- خسروی- خانقین برای اینکه پیوند کامل تجارت و پیوند کامل جابهجایی مسافر و زائر بین دو کشور اتفاق بیفتد، میتوانند مکمل همدیگر باشند.
وی گفت: بنابراین هردوی این مسیرها باید پیگیری شود. شملچه - بصره به واقعیت و عملیات بهرهبرداری نزدیکتر است و در صدر اخبار بوده و خیلی جدیتر از سوی هر دوطرف پیگیری میشود. امیدواریم هرچه سریعتر این اتفاق بیفتد.