۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۶

نوسان شدید کرایه کانتینری در آستانه جهش نرخ‌های نوامبر

در حالی‌که صنعت کشتیرانی جهانی خود را برای اجرای افزایش نرخ‌های عمومی (GRI) از ابتدای نوامبر آماده می‌کند، شاخص‌های اصلی کرایه حمل کانتینری بار دیگر نشانه‌هایی متناقض از خود بروز داده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۸۷۳

نوسان شدید کرایه کانتینری در آستانه جهش نرخ‌های نوامبر

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر اساس گزارش The Loadstar؛ شاخص Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) در هفته پایانی اکتبر رشد قابل توجهی را در مسیر شانگهای–مدیترانه تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که نرخ لحظه‌ای حمل هر کانتینر ۴۰ فوتی با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۳,۹۶۶ دلار رسیده است. این رقم حدود ۵۰ درصد بالاتر از مسیر شانگهای–شمال اروپا است که نرخ آن به ۲,۶۹۸ دلار افزایش یافته است.
در مقابل، شاخص جهانی درولی (WCI) افزایش ملایم‌تری را نشان داده است؛ نرخ مسیر شانگهای–روتردام تنها ۳ درصد رشد کرده و به ۱,۷۹۵ دلار رسیده، در حالی که مسیر شانگهای–جنوا با ۵ درصد افزایش به ۱,۹۵۵ دلار رسیده است. همچنین شاخص کسنتا (XSI) نرخ میان‌مدت حمل از خاور دور به شمال اروپا را ۱,۹۶۴ دلار و به مدیترانه را ۲,۳۲۶ دلار اعلام کرده است.
به گفته تحلیلگران، اختلاف زیاد SCFI با سایر شاخص‌ها می‌تواند ناشی از لحاظ کردن نرخ‌های جدید اول نوامبر باشد؛ از جمله نرخ‌های جدید FAK که از ابتدای ماه اعمال می‌شوند. برای نمونه، شرکت MSC نرخ جدید خود را برای مسیر خاور دور–شمال اروپا برابر با ۲,۷۰۰ دلار اعلام کرده است؛ رقمی که دقیقاً با عدد SCFI مطابقت دارد.
پیتر سند، تحلیلگر ارشد در کسنتا، اعلام کرد:«افزایش مجدد نرخ‌های لحظه‌ای از خاور دور به شمال اروپا در اول نوامبر می‌تواند آن‌ها را با میانگین نرخ‌های بلندمدت فعلی هم‌سطح کند. مشابه این روند را در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز شاهد بودیم. احتمالاً شرکت‌های کشتیرانی با مدیریت هوشمند ظرفیت در تلاش‌اند نرخ‌ها را در آستانه فصل قراردادهای جدید بالا نگه دارند.»
با وجود پایداری نسبی نرخ‌ها در اکتبر، داده‌های کسنتا نشان می‌دهد که نرخ مسیر خاور دور–شمال اروپا هنوز ۶۱ درصد پایین‌تر از ابتدای سال ۲۰۲۴ است. برخی منابع در آسیا گزارش داده‌اند که فضای بازار همچنان محتاطانه است و شرکت‌های حمل‌ونقل رویکردی تهاجمی اتخاذ نکرده‌اند.
در مسیرهای ترانس‌پاسیفیک نیز شاخص WCI رشد مشابهی را ثبت کرده است؛ مسیر شانگهای–لس‌آنجلس ۶ درصد و مسیر شانگهای–نیویورک ۴ درصد افزایش یافته‌اند. مؤسسه Drewry پیش‌بینی می‌کند این روند افزایشی کوتاه‌مدت باشد و پس از اجرای GRIها، نرخ‌ها مجدداً کاهش یابند.
شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از روز گذشته افزایش نرخ‌های عمومی بین ۱,۰۰۰ تا ۳,۰۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی را اجرا کرده‌اند. در همین حال، توافق موقت تجاری میان ایالات متحده و چین که پس از دیدار رؤسای جمهور دو کشور در کره جنوبی حاصل شد، ممکن است تأثیر محدودی بر تقاضای حمل‌ونقل ترانس‌پاسیفیک داشته باشد.
پیتر سند افزود:«اگرچه آتش‌بس تعرفه‌ای یک‌ساله می‌تواند اندکی از فشار نزولی نرخ‌ها بکاهد، اما به‌دلیل موجودی بالای کالاها در انبارها، بعید است شاهد جهش قابل توجهی در حجم واردات به آمریکا باشیم.»
به‌رغم ابهام در شرایط بازار، تحلیلگران بر این باورند که احساسات روانی بازار همچنان عامل کلیدی در تعیین مسیر نرخ‌ها در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار