به گزارش گروه بین الملل مانا بر اساس اخبار منتشر شده در وبسایت کاخ سفید در حال حاضر ائتلاف (مرسک _MSC) و (کاسکو -CMA CGM و Evergreen) و ائتلاف (Hapag-Lloyd، ONE، Yang Ming و HMM) تجارت دریایی آمریکا را دربست در اختیار خود گرفتهاند.
براساس این گزارش دولت بایدن معتقد است حضور این ائتلافها در حمل و نقل دریایی آمریکا از یک سو به بحران ازدحام بنادر منجر شده و از سوی دیگر رقابت در کسب و کارهای آمریکایی را از بین برده است.
در ادامۀ پست وبلاگی کاخ سفید آمده است در حال حاضر همۀ قدرت حمل و نقل دریایی در دست این ائتلافهاست و اگر آنها تصمیم به صادر نکردن کالا بگیرند صادرکنندگان محصولات کشاورزی قادر به عملی کردن قراردادهای خود نیستند و کالاهای کشاورزی مسلماً فاسد خواهد شد.
این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از این اعلام کرده کمیسیون دریایی فدرال (Federal Maritime Commission) به عنوان آژانس مستقل فدرال آمریکا مسئول تنظیم سیستم حمل و نقل اقیانوسی آمریکا به نفع صادر کنندگان، وارد کنندگان و مصرف کنندگان است و باید بتواند رقابت آزاد را بین خطوط کشتیرانی منصفانه تضمین کند، اما متاسفانه دور از دست ان خارج شده است.
بر اساس بررسیهای به عمل آمده این کمیسیون نتوانسته به برنامههای پیش بینی شده عمل کند از سوی دیگر مسئولان FMC اعلام کردند به منابع بیشتری برای نظارت بر صنعت حمل و نقل دریایی نیاز دارند، زیرا بودجه سالانه آنها فقط ۳۰ میلیون دلار است بدین ترتیب قوانین فعلی شفافیت اولیه را برای ایجاد رقابت از بین میبرد.
این گزارش حاکی است با توجه به مسائل پدید آمده در صنعت حمل و نقل دریایی و یکه تازی ائتلافهای کانتینری در صنعت حمل و نقل دریایی آمریکا دولت بایدن معتقد است کنگره باید ابزارهای لازم را برای محافظت از صادر کنندگان و وارد کنندگان و مصرف کنندگان در برابر اقدامات ناعادلانه کانتینری کمک کند.
بر اساس این گزارش رویدادهای پدید آمده در حمل و نقل آمریکا باعث شده تا صدای اعتراض جان گارامندی دموکرات کالیفرنیا و داستی جانسون جمهوری خواه داکوتای جنوبی نیز عیله نابرابری رقابتی بلند شود.
آنان پیشنهاد میکنند باید اصلاحات طولانی مدت در قوانین کشتیرانی آمریکا بوجود آید تا زمینه برای رقابت جهانی تقویت شود.
وبسایت کاخ سفید در پایان نوشته است جامعۀ آمریکا مشتاقانه منتظر همکاری اعضای کنگره هستند تا سیستمی از مقررات دریایی تدوین و تنظیم شود تا رقابت پذیری آمریکا در مقابل ائتلافهای کانتینری تقویت شود.