۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳

بازار حمل‌ونقل کانتینری به آرامش نسبی رسید

بازار حمل و نقل کانتینری پس از شکست همه رکوردهای لازم در سه ماهه تابستان و افزایش سرسام آور نرخ ها‌، در روزهای پایانی ماه سپتامبر به یک آرامش نسبی رسید.
کد خبر: ۹۱۰۱۹

بازار حمل‌ونقل کانتینری به آرامش نسبی رسید

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ در حالیکه در اوایل ماه سپتامبر نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری به ۲۰۰ هزار دلار در روز رسید و یک کشتی با قدمت شش سال و ظرفیت ۶۸۶۵ TEU با قیمت ۱۳۵ میلیون دلار عرضه شد شاخص‌های شانگ‌های (SCFI) به شدت بالا رفت.

این در حالی است که طی روز‌های گذشته در آخرین روز ماه سپتامبر این شاخص با ۲۹.۶۹ واحد کاهش به ۴۶۱۴.۱ رسید که این اُفت شاخص برای اولین بار در طول سه ماه صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش در حالی‌که نرخ کشتی‌های کانتینری و جابه‌جایی جعبه‌های کانتینر لحظه‌ای بالا می‌رفت، اما با فروکش کردن مسابقه قیمت‌ها در بخش کانتینر شرکت Hapag-Lloyd و CMA CGM اعلام کردند در ماه‌های آینده به دنبال افزایش قیمت مشتریان نیستند.

از سوی دیگر شاخص Freightos Baltic Index) FBX) نیز که در تابستان به اوج خود رسیده بود در پایان هفته قبل با اُفت ۱۶ درصدی مواجه شد.

"جودا لوین" سرپرست تحقیقات Freightos کاهش شاخص بخش کانتینر و پایین آمدن قیمت‌ها را ناشی از آن می‌داند که اوج تقاضا‌ی فصل تابستان تا حدودی فروکش کرده است.

"پاتریک برگلوند" مدیرعامل Xeneta نیز می‎گوید: علی‌رغم تثبیت نرخ کانتینر و به آرامش رسیدن بازار ازدحام در بنادر به ویژه در مراکز کلیدی مانند هامبورگ و لانگ‌بیچ و نیویورک بالاست و این بنادر با تراکم کانتینر و کشتی‌ها مواجه است به همین جهت نمی‌توان به راحتی کاهش نرخ‌های کانتینری را در اُفق دیدِ آینده قرار داد.

وی افزایش حق بیمه را برای جعبه‌های کانتینر بین آسیا و آمریکا در تثبیت نرخ‌ها بی‌تاثیر نمی‌داند، زیرا به محض افزایش قیمت‌های حمل‌ونقل کانتینری نرخ بیمه‌ها نیز بالا رفت.

 در همین حال "لارس جنسن" مدیرعامل شرکت مشاوره کانتینری Vespucci Maritime نیز معتقد است: افزایش حق بیمه در بخش‌های حمل و نقل کانتینری رقابت بین خطوط کشتیرانی را برهم زده و آن‌ها احساس می‌کنند هزینۀ مضاعفی بر آن‌ها تحمیل شده  که همین کار ممکن است نرخ‌ها را مجدداً بالا ببرد.

وی گفت: متأسفانه افزایش نرخ حق بیمه باعث بالا رفتن قیمت اجاره کشتی‌های کانتینری خواهد شد و آرامش نسبی بازار را دچار تلاطم خواهد کرد.

از سوی دیگر مؤسسۀ آلفا‌لاینر با اشاره به اینکه نرخ کشتی‌های اجاره‌ای به اوج خود رسیده اعلام کرد: ممکن است به طور مقطعی قیمت‌ها تثبیت شود، اما برای طولانی مدت کمتر می‌توان این موضوع را به فعل وانفعالات آینده بازار کانتینری تسری داد. هرچند نشانه‌هایی از رسیدن به آرامش در کشتی‌های کانتینری دست دوم هم مشاهده می‌شود.

شایان ذکر است با وجود کاهش و تثبیت نرخ کانتینر قیمت‌ها بیش از چهار برابر سال گذشته و ۱۰ برابر نرخ قبل از همه‌گیری کرونا است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار