mana.ir

کد خبر: ۹۱۰۰۸ |
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰
بررسی نماد بورسی «حکشتی»در سه ماه اول سال‌جاری نشان می‌دهد:

افزایش ۷۹درصدی درآمدهای عملیاتی کشتیرانی

مانا: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) در سال ۴۶ با نام کشتیرانی ملی آریا به صورت سهامی عام تاسیس شد. در سال ۷۸ به میزان ۵۱درصد از سهام این شرکت به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری به طور مساوی واگذار شد در سال ۸۷ با عرضه ۲.۵ درصدی، خرید و فروش سهام این شرکت در بورس آغاز شد. این شرکت در تمام فعالیت‌های مربوط به کشتیرانی اعم از خرید، اجاره، راهبری و انواع سرمایه‌گذاری‌های مرتبط فعالیت می‌کند. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با داشتن ناوگانی مشتمل بر ۱۵۰ فروند انواع کشتی‌های تجاری شامل کشتی‌های کانتینربر، فله‌بر، حمل کالای عمومی، تانکر، رو-رو، مسافری، فراساحل، خدمات‌رسان با حمل بیش از ۱۵ میلیون تن محموله اقیانوسی و بالغ بر ۴ میلیون تن محموله‌های کاپوتاژی به عنوان یک ناوگان بزرگ منطقه‌ای شناخته شده و جایگاه ویژه و ممتازی را به خصوص درسطح خاورمیانه و شبه‌قاره هند کسب کرده است.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن رتبه یک در صنعت حمل و نقل ایران طبق آخرین رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی از نظر شاخص فروش و درآمد در رتبه ۲۶ در بین ۱۰۰ شرکت برتر قرار دارد. درسال ۹۹ حدود ۱۹ درصد از حمل محصولات وارداتی و صادراتی غیرنفتی در بنادر شمالی و جنوبی کشور توسط این شرکت انجام شده است.

افزایش ۷۹درصدی درآمدهای عملیاتی کشتیرانی
با استمرار تحریم‌های نفتی، محدودیت‌های بندری و تجاری برای کشتی‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر اصلی چین از سال  ۹۹ تا کنون و کاهش حمل ونقل در نتیجه بیماری کرونا و نیز موانع موجود بر سر راه در اجرایی‌سازی قرارداد‌ها با طرفین خارجی  استمرار نقش گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حفظ جریان پایدار تجاری کشور، مسلماً حمایت‌های دولت و مسئولان ذی‌ربط را می‌طلبد.

مدیریت تأمین و مصرف سوخت از جمله استراتژی‌های این شرکت است به گونه‌ای که در راستای اجرای موفق و کامل الزامات بین‌المللی بیش از ۸۰ درصد از سوخت کم سولفور مورد نیاز ناوگان از داخل کشور تامین می‌شود. قریب ۹۵ درصد از ملزومات مورد نیاز ناوگان از داخل تامین و حدود ۱۰۰ درصد نیاز پرسنلی ناوگان نیز از داخل تامین می‌شود که از دیگر ویژگی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است. مدیریت هزینه‌های بندری، نمایندگی‌ها، هزینه‌های اداری و تشکیلاتی، مدیریت هزینه‌های فنی و تامین نیرو، تامین ملزومات و تعمیرات، تنظیم ارتباطات عملیاتی و مالی بین کسب و کار‌ها در راستای حذف هزینه‌های زائد از جمله استراتژی‌های پیگیری شده از طرف شرکت است.

شرکت حمل‌ونقل کانتینری با ۸۶.۷ هزارمیلیارد ریال، شرکت حمل فله با ۲۸.۳ هزارمیلیارد ریال، کشتیرانی دریای خزر با ۴.۷ هزارمیلیارد ریال، کشتیرانی والفجر با ۴.۳ هزارمیلیارد ریال، شرکت جنوب خط ایران ۳.۶ و سرمایه‌گذاری کشتیرانی با ۲.۱ هزارمیلیارد ریال درآمد در سال ۹۹ مهم‌ترین شرکت‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از نظر فعالیت بوده‌اند. درآمد عملیاتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در انتهای خرداد سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزارمیلیارد ریال بود که نسبت به سال مالی گذشته ۷۹ درصد افزایش داشته است. بخش عمده این افزایش ناشی از افزایش درآمد زیرمجموعه‌ها بوده است. همچنین هزینه‌های عملیاتی این شرکت ۴.۶ هزارمیلیارد ریال است که نسبت به سال قبل حدود ۷۶ درصد افزایش یافته و این امر نشان‌دهنده افزایش نسبی بهره‌وری شرکت است. درمجموع فعالیت‌های گروه نیز درآمد‌های عملیاتی  ۱۵۵.۵ هزارمیلیارد ریال است که نسبت به سال مالی گذشته حدود ۲۸ درصد افزایش یافته. البته افزایش نرخ ارز مهم‌ترین عامل این افزایش بوده که باید به آن توجه کافی داشت. هزینه‌های عملیاتی در همین بازه ۱۲۸.۸ هزار میلیارد ریال بود که ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

هزینه‌های مالی نیز در این بازه ۳۸ درصد افزایش یافت که آن هم ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است. درنتیجه، افزایش نرخ ارز، استهلاک در عملکرد کلی گروه را افزایش داده و بر هزینه‌ها بیشتر از درآمد‌ها تاثیرگذار بوده است. در جدول (۱) برخی از مهم‌ترین نسبت‌های مالی «حکشتی» آورده شده است. طبق جدول، نسبت جاری برای این شرکت کاهش یافته که نشان می‌دهد از قدرت پرداخت بدهی‌های جاری این شرکت کاسته شده است. این می‌تواند به دلیل کاهش منابع مالی دردسترس شرکت یا کاهش سرمایه در گردش شرکت باشد. نسبت جاری نشان‌دهنده توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری است. این نسبت هرچه به یک نزدیک‌تر باشد وضعیت مناسب‌تری را نشان می‌دهد. همچنین نسبت گردش حساب‌های دریافتنی نیز نسبت به دو سال قبل کاهش یافته است (سال ۹۸ این نسبت در حدود ۲.۷۷ بود).

کاهش این نسبت به معنای کاهش دوره‌های  وصول مطالبه‌ها در دوره زمانی یک ساله است. این موضوع می‌تواند ریسک شرکت را کاهش دهد و توان اجرایی را بالا ببرد. نسبت بدهی نیز در حالت کلی تغییر چندانی نداشته و بهتر است این نسبت را در بازه یک‌ساله مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی شرکت در سال مالی منتهی به خرداد امسال ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سود شناسایی کرده که نسبت به سال مالی قبل حدود ۷۰ درصد رشد داشته. EPS این شرکت ۷۲۴ ریال، سود پایه هر سهم درسال مالی گذشته ۳۲۹ ریال، نسبت قیمت به سود ۲۰.۳ و ارزش بازاری تا پایان شهریورماه در حدود ۳۱۶ هزار میلیارد ریال است.
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار
پرطرفدارترین