۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

کرونا رشد تجارت دریایی را در سال گذشته ۳.۶ درصد کاهش داد

کرونا علاوه بر اینکه خسارت زیادی به صنعت حمل و نقل دریایی وارد کرد، اما باعث رشد تجارت دریایی نیز شد. این ویروس منحوس رشد تجارت دریایی را ۳.۶ درصد پایین آورد.
کد خبر: ۹۰۵۷۴
کرونا رشد تجارت دریایی را در سال گذشته ۳.۶ درصد کاهش داد
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی آنکتاد پس از کاهش شدید حجم تجارت دریایی جهانی در اوایل دوره همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ و بی‌ثباتی در عرضه و تقاضا محدودیت‌های زیادی برای تردد شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی در سراسر جهان ایجاد شد که اختلالات عمده‌ای در زنجیرۀ تأمین و لجستیک وارد کرد که اثرات آن هنوز در بخش تغییر خدمه و ایجاد محدودیت‌ها و ... به قوت خود باقی است.

بر اساس این گزارش که با استناد به آمار‌های مؤسسه تحقیقاتی کلارکسون منتشر شده تأثیر کووید ۱۹ بر تجارت دریایی کمتر از آن چیزی است که متصور می‌شد، زیرا حجم تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۰ با شیوع همه جانبه کرونا در اکثر کشور‌ها ۳.۶ درصد کاهش یافت و بلافاصله توانست ضمن غلبه بر آسیب‌های وارده خود را با شرایط تطبیق دهد.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ میزان تجارت دریایی از سال ۲۰۱۹ هم فراتر رود.

در این میان صنعت کروز و همچنین کشتی‌های حمل‌و‌نقل خودرو بیشترین آسیب را از محل همه‌گیری کرونا داشتند. سه بازار بزرگ حمل‌و‌نقل دریایی شامل نفتکش‌ها، حمل‌و‌نقل فله و کانتینر به سرعت توانستند با بهبود عملکرد و غلبه بر نقاط ضعف همچنین مقابله با کرونا با سرعت چشمگیری پاسخگوی تقاضا باشند.

صنعت حمل‌ونقل دریایی پس از پشت سر گذاشتن رکود در اوایل سال ۲۰۲۰ توانست خود را به خوبی بازیابی و بازسازی کند که و به دوران رونق باز گردد.

در حال حاضر نرخ حمل و‌نقل و جابه‌جایی کالا به شدت افزایش پیدا کرده به گونه‌ای که بر اساس برآورد آنکتاد نرخ حمل‌و‌نقل از چین  به آمریکای جنوبی در اوایل سال ۲۰۲۱ حدود ۴۴۳ درصد و  بین آسیا و سواحل شرقی آمریکای شمالی بیش از ۶۳ درصد افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است داده‌های آماری موسسات حمل‌و‌نقل دریایی نشان می‌دهد در نیمۀ اول سال ۲۰۲۱ تجارت دریایی ۶.۴ درصد افزایش یافته است در این میان تقاضا برای محصولات کشاورزی، زغال سنگ، سنگ آهن و سایر فلزات باعث شد که هزینه حمل‌و‌نقل این قبیل کالا‌ها بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد که این کار باعث افزایش قیمت محصولات در بازار‌های جهانی شده است.

درآمد روزانۀ کشتی‌های فله خشک نیز در سه ماهه اول ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بیش از سه برابر افزایش یافت که بالاترین ارزش در ۱۰ سال گذشته است.

آنکتاد در ادامه تاکید کرده است موفقیت جامعۀ دریایی در واکسیناسیون باعث رونق بیشتر تجارت دریایی خواهد شد و کشتی‌های نفتکش، کانتینری و فله علی‌رغم فراز و نشیب‌هایی که در سال ۲۰۲۰ داشتند با بهبود شرایط مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر خواهند گذاشت، اما کمبود جعبه‎های کانتینر ممکن است به چالش‌های بیش از پیش صنعت کانتینری منجر شود.

کاپیتان "Andrew Kinsey" مشاور ارشد خطرات دریایی در AGCS در زمینۀ وضعیت ناپایدار حمل‌و‌نقل دریایی در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ می‌گوید عواملی که به احتمال زیاد بر بخش حمل‌و‌نقل دریایی تأثیر خواهد گذاشت آن است که به علت ویروس کرونا در بخش فله  تعداد کمی کشتی سفارش داده شده، ضمن اینکه اسکراپ  این قبیل کشتی‌ها نیز دو برابر سال ۲۰۱۹ بود.

از سوی دیگر سفارشات کشتی در بخش کانتینر نیز به گونه‌ای در سال ۲۰۲۰ عقب افتاد که دو تا سه سال وقفه بین زمان سفارش و تحویل کشتی ایجاد شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار