۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
با حضور معاون اول رئیس جمهور ؛

فاز یک اسکله بندر صیادی جدید تنگ افتتاح شد

فاز یک اسکله بندر صیادی جدید تنگ افتتاح شد
فاز نخست اسکله بندر صیادی تنگ کنارک، بعداز ظهر امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.
کد خبر: ۸۸۷۶۷

به گزارش مانا، فاز نخست اسکله بندر صیادی تنگ کنارک، بعداز ظهر امروز(چهارشنبه) با حضور جهانگیری  معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.

این طرح با هدف رونق صید و صیادی، شامل ساخت اسکله، موج شکن، تأسیسات خشکی، محوطه سازی و لایروبی، با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در ۳۶ ماه به بهره برداری رسیده است و قابلیت پهلوگیری ۱۲۰ فروند شناور لنج، همچنین ۲۵۰ فروند قایق را دارد.

بندر صیادی تنگ یکی از قدیمی‌ترین اسکله‌های صیادی در حوزه شهرستان کنارک در ۱۱۰ کیلومتری مسیر چابهار – جاسک واقع شده و از نقاط مهم صیادی و گردشگری سواحل مکران به حساب می‌آید.

استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه به ویژه ذخایر خداداد دریا می‌تواند منجر به رونق اقتصاد خانوار و ایجاد اشتغال پایدار برای صد‌ها نفر شود، با افتتاح این بندر جدید صیادی 10 هزار تن به میزان تولید شیلات و حدود دو هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

فرماندار کنارک با تشریح مشخصات این پروژه گفت:پیمانکار این پروژه بزرگ شرکت ساختمانی بهمبر و مشاور آن شرکت مشاور دریابندر و مدت قرارداد ۳۶ ماه بوده که ۱۲ ماه قابلیت تمدید دارد.

حمیدالدین یوسفی  گفت: احداث موج شکن اصلی بطول یکهزار و ۱۸۰ متر و موج شکن فرعی بطول ۸۵۰ متر، راه دسترسی داخل دریا بطول ۲۲۰ متر، استحصال زمین داخل دریا به مساحت یک و نیم هکتار، وسعت حوضچه حدود ۲۰ هکتار انجام و بالغ بر ۱۶ هزار قطعه آکروپاد بتنی ساخته شده است.

وی توجه دولت به زیرساخت‌های شیلاتی در حوزه شهرستان کنارک را مطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر اعتبارات خوبی برای عمران و آبادانی کنارک هزینه شده است.

فرماندار کنارک گفت: هم اینک ۶ شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی با داشتن ۳۰ واحد کنسروسازی، ۳۰ واحد عمل‌آوری، ۱۲ واحد پودر ماهی، ۱۳ واحد سردخانه و ۱۰ واحد شناورسازی و بیش از ۳۰ واحد یخسازی در نوار ساحلی این استان وجود دارد.

یوسفی ادامه داد: میزان صید صیادان سیستان وبلوچستان در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۳۱ هزار تن، سال ۱۳۹۵ حدود ۲۵۱ هزار تن، سال ۱۳۹۶ حدود ۳۰۲ هزار تن، سال ۱۳۹۷ حدود ۳۴۰ هزار تن صید رتبه نخست کشوری را کسب کرده و در سال گذشته (۱۳۹۸) نیز بیش از ۲۹۸ هزار تن صید را داشته که این افتخار بزرگ حاصل تلاش صیادان زحمتکش بنادر صیادی چابهار، دشتیاری و کنارک است.

او بیان کرد: سواحل مکران در محدوده سیستان وبلوچستان با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تامین بیش‌از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه حدود ۱۴۰ میلیارد تومان برآورد شده و براساس کارکرد صورت وضعیت پیمانکار حدود ۶۰ میلیارد تومان و صورت وضعیت تعدیل حدود ۴۹ میلیارد تومان است که با توجه به پرداخت‌های انجام شده تا کنون حدود ۶۰ میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار می‌باشیم.

عطاالله رئیسی از جمله اهداف این پروژه را برخورداری و ساماندهی حدود ۶۰ فروند لنج صیادی و ۱۲۰ قایق صیادی و اشتغالزایی حدود یکهزار نفر به صورت مستقیم عنوان کرد.

وی اعتبارات مورد نیاز پروژه را با توجه به شروع عملیات احداث موج شکن‌های اصلی و فرعی (فاز یک)، برآورد مورد نیاز برای تکمیل فاز یک حدود ۱۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از مبلغ فوق حدود ۶۰ میلیارد تومان تخصیص یافته و بقیه هنوز تخصیص داده نشده است.

وی پیشرفت پروژه را ۹۸ درصد ذکر کرد و گفت: برای احداث و تکمیل فاز دو شامل احداث اسکله پهلوگیری لنج‌ها و قایق‌ها و احداث تاسیسات پشتیبانی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است که تاکنون هیچگونه اعتباری تصویب نشده است.

وی عمده مشکلات پروژه را عدم تخصیص اعتبار بر اساس برنامه زمانبندی پیشرفت عملیات و تبدیل نحوه پرداخت مالی قرارداد از نقد به اوراق خزانه اسلامی بیان کرد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: سواحل مکران دارای بنادر متعدد تجاری و صید و صیادی است بطوری که ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل «تیس، کنارک، بریس، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، گواتر، جد، تنگ و پسابندر» در حوزه شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و کنارک در زمینه صید و صیادی فعال هستند.

رئیسی تصریح کرد: براساس آخرین آمار‌ها یک‌هزار و ۲۶۵ فروند قایق فایبرگلاس، ۱۶۳ فروند قایق چوبی، ۴۳۶ فروند لنج یخی و ۵۲۴ فروند لنج سردخانه دار با ۲۱ هزار و ۷۸۱ نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه اداره‌کل شیلات سیستان‌وبلوچستان فعالیت دارند.

معاون اول رئیس جمهور پس از بازدید هوایی از این اسکله در گفتگوی صمیمی و رو در رو با صیادان و فعالان حوزه شیلات در این بندر در جریان نیازمندی‌ها و مشکلات و مطالبات آن‌ها قرار گرفت.

دکتر جهانگیری پس از بازدید از این اسکله برای حضور در نشست توسعه سواحل مکران راهی چابهار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار